BHP w obsłudze i eksploatacji kombajnów do zbioru zbóż
Według statystyk, niemal połowa śmiertelnych wypadków podczas prac rolniczych jest związana z eksploatacją maszyn oraz urządzeń. Żniwa to czas zintensyfikowanych prac z ich wykorzystaniem, dlatego wówczas ryzyko uszczerbku na zdrowiu czy też śmiertelnego wypadku znacznie wzrasta.
Państwowa Inspekcja Pracy wskazuje, że do głównych przyczyn wypadków należą: brak odpowiednich kwalifikacji oraz wiedzy o zagrożeniach, nieznajomość instrukcji obsługi użytkowanej maszyny, brak osłon części ruchomych, naprawa urządzeń przy włączonym napędzie, a także zła organizacja pracy.
Należy również pamiętać o czynnikach zwiększających ryzyko wypadku, którymi niewątpliwie są warunki atmosferyczne, przemęczenie, rutyna i pośpiech.
Operator kombajnu zbożowego powinien mieć uprawnienia do kierowania pojazdów po drogach publicznych kategorii T lub B albo wyższej. Ważne jest także ukończenie kursu dla operatorów kombajnów zbożowych. Odpowiednie przygotowanie osób obsługujących ciągniki, agregaty i samojezdne maszyny rolnicze to podstawowy warunek gwarantujący bezpieczną pracę.
W czasie pracy kombajnem należy bardzo ściśle przestrzegać przepisów przeciwpożarowych oraz zachować jak najdalej idącą ostrożność podczas obsługiwania maszyny.
- Na kombajnie muszą obowiązkowo znajdować się stale dwie gaśnice przeciwpożarowe - jedna proszkowa do silnika i instalacji elektrycznej, druga pianowa do gaszenia pozostałych części kombajnu. Gaśnice muszą być utrzymane w należytym porządku i zawsze sprawne. Powinny one być regularnie kontrolowane, zgodnie z obowiązującymi przepisami przeciwpożarowymi dotyczącymi gaśnic.
- Kolektor wydechowy silnika należy podczas przerwy w pracy często oczyszczać z plew, kurzu i słomy oraz sprawdzać stan jego uszczelnienia.
- Operator w czasie jazdy i podczas pracy powinien bezwzględnie unikać bezpośredniego sąsiedztwa ognia, szczególnie należy uważać przejeżdżając przez podwórza gospodarstw oraz na postojach w pobliżu budynków gospodarskich itp.
- Nie wolno wykonywać żadnych prac pod zespołem żniwnym (hederem), nie upewniwszy się czy jest zabezpieczony przed opadnięciem. Należy pamiętać, że najpewniejszym zabezpieczeniem oprócz podpór jest podłożenie w środkowej części zespołu żniwnego dodatkowej podpory np. klocek z grubego drewna.Utrzymanie zespołu żniwnego w górnym położeniu tylko za pomocą podnośnika hydraulicznego nigdy nie jest wystarczająco bezpieczne.
- Podczas jazdy pedały obu hamulców powinny być stale sprzęgnięte.
- W układzie hydraulicznym nie wolno samowolnie regulować zaworów bezpieczeństwa.
- Bezpieczniki i elementy składowe instalacji elektrycznej muszą odpowiadać symbolami i charakterystyką oryginalnemu zestawowi.
- Po zakończeniu pracy oraz przerwie w pracy należy odłączyć akumulatory za pomocą wyłącznika.
- Naprawcze czynności spawalnicze należy wykonywać tylko wówczas, gdy uszkodzona część jest wymontowana z kombajnu. W razie konieczności spawania na kombajnie należy usunąć z maszyny plewy, pył i materiały łatwopalne oraz osłonić ekranami przeciwiskrowymi obszar spawania. W pobliżu przygotować gaśnicę i wiadro wody.
- W czasie napełniania zbiornika paliwa baterie akumulatorów muszą być zasłonięte (jeżeli zbiornik jest nad akumulatorami np. kombajn Bizon).
Aby uniknąć nieszczęśliwych wypadków przy pracy kombajnem, należy przestrzegać następujących zaleceń:
- kombajn może być obsługiwany wyłącznie przez przeszkolonego i uprawnionego operatora,
- nie sprawdzać rękami części roboczych podczas ruchu maszyny,
- w razie awarii zatrzymać kombajn, wyłączyć mechanizmy, wyłączyć akumulatory i wtedy dopiero usunąć usterkę,
- wszystkie regulacje, których nie można przeprowadzić z pomostu operatora wykonywać po zatrzymaniu maszyny
- nie włączać mechanizmów przed upewnieniem się czy ich uruchomienie nikomu nie zagraża,
- przed uruchomieniem silnika i włączeniem zespołów ostrzec sygnałem dźwiękowym
- nie puszczać kierownicy podczas ruchu maszyny,
- nie pozwalać na obecność osób postronnych na pomoście kierowcy oraz w pobliżu maszyny,
- nie zbliżać się do elementów ruchomych przy włączonych napędach,
- smarowanie łożysk oraz innych elementów przeprowadzać przy wyłączonych napędach oraz wyłączonym silniku,
- codziennie sprawdzać działanie kombajnu, sprawność działania sprzęgła, hamulców i mechanizmów kierowania oraz niezawodność szybkiego gaszenia silnika,
- dbać, aby złącza śrubowe styków w instalacji elektrycznej miały bezoporowy, czysty styk metaliczny, były dobrze dokręcone oraz zabezpieczone z zewnątrz przed zwarciem
- dbać, aby instalacja przewodów elektrycznych nie była uszkodzona. Przewody znajdujące się w pobliżu ruchomych części kombajnu powinny być umocowane i zabezpieczone przed ocieraniem i uszkodzeniem,
- nie wolno obsługiwać kombajnu osobom nietrzeźwym,
- wodę i paliwo należy uzupełniać po zatrzymaniu kombajnu i wyłączeniu silnika,
- przyrząd tnący może być odsłonięty wyłącznie w czasie pracy kombajnu w polu,
- jeżeli praca kombajnem wykonywana jest w porze nocnej, mechanizmy kombajnu, które wymagają kontroli lub obserwacji powinny być oświetlone,
- pomost kombajnisty i drabinka do wchodzenia powinny być utrzymane w stanie zabezpieczającym pracownika przed poślizgnięciem lub upadkiem,
- zabroniona jest praca kombajnem na polach o pochyłości przekraczającej 10 stopni (co wynosi około 20%).W takich sytuacjach kombajn musi być specjalnie przystosowany do pracy na terenach górzystych,
- zabrania się w trakcie wykonywania prac żniwnych wchodzenia na kombajn, dokonywać doraźnych napraw oraz wysypu ziarna ze zbiornika w pobliżu linii i bezpośrednio pod liniami elektroenergetycznymi. W warunkach wysokich temperatur przewody energetyczne ulegają wydłużeniu w konsekwencji zmniejszając dystans od podłoża.
UWAGA!
Przyczyną pożaru może być iskrzenie lub nagrzanie się elementów metalowych z powodu ich wzajemnego ocierania lub uderzania, a nawet na skutek tarcia ubitej masy słomianej o oblachowanie. Dotyczy to głównie elementów o dużych obrotach, zwłaszcza bębna młócącego, gdzie może mieć miejsce np. zaczepianie cepów o listwy klepiska lub ocieranie zawiniętej na bębnie lub odrzutniku słomy o blachy kadłuba.
Maszynę przed rozpoczęciem pracy należy osłuchać (uderzenia, zgrzyty, piski), a po kilkuminutowym ruchu sprawdzić ręką temperaturę łożysk, przekładni i oblachowania. Zawinięcia słomy nawet niewielkie, należy niezwłocznie usunąć. Podczas pracy kombajnem nie wolno obsłudze palić tytoniu, ani posługiwać się otwartym ogniem. Kombajnem zbożowym nie wolno poruszać się po drogach publicznych z zapiętym zespołem żniwnym (hederem) jeżeli jego całkowita szerokość przekracza 3 m.
Stanisław Kawa, dn. 7.06.2017 r.