Menu główne

Nasze zdrowie

Dwadzieścia jeden przypraw na lepsze trawienie

Lista ziół, które działają leczniczo i ułatwiają pracę żołądka, jest dość długa. Zawierają one także witaminy i minerały, a więc dobrze wpływają na ogólną kondycję naszego organizmu. Dodatkami wspomagającymi trawienie przyprawiać możemy praktycznie wszystko – od ciastek i napojów, po mięsne pieczenie i makarony z zawiesistymi sosami. Wiele ziół, takich jak np. koper, miętę czy bazylię, można z powodzeniem hodować na domowym parapecie, by stale mieć dostęp do świeżych roślin. Mają one więcej witamin i mikroelementów niż suszone.

Orzechy w naszym menu

Orzechy są bogatym źródłem witaminy E, która działa jako ochraniacz nerwów i poprawiający odporność przeciwutleniacz. Zawierają najwięcej tłuszczów ze wszystkich nieprzetworzonych produktów – większość z nich w formie niezbędnych kwasów tłuszczowych.  Oprócz cennych tłuszczy znajdziemy w nich białko, błonnik, witaminy z grupy B, a także wiele składników mineralnych. Substancje te jako składnik zbilansowanej diety zmniejszają ryzyko chorób serca, działają antynowotworowo, regulują profil lipidowy oraz poziom cukru we krwi, wpływają też zbawiennie na kondycje skóry, wkład nerwowy, w tym pracę mózgu.

Ocet jabłkowy to zdrowie

Zbyt mało jeszcze wiemy o żywności funkcjonalnej, której znaczenie będzie rosnąć w  związku z pogarszającą się jakością naszego pożywienia. Według Wikipediiżywność funkcjonalna to żywność, której poza podstawowym zadaniem, jakim jest odżywianie, przypisuje się psychologiczny lub fizjologiczny wpływ na ludzki organizm. Nazywana jest również żywnością probiotyczną.

Burak ćwikłowy - zdrowe warzywo na cały rok

Często na naszych stołach  pojawia się burak ćwikłowy. Dzięki łatwej uprawie, wysokiej  wartości odżywczej, smaku, stał się najpopularniejszym warzywem spożywczym w ciągu całego roku. Burak ćwikłowy to roślina klimatu umiarkowanego. Dobrze rośnie w warunkach naszego kraju. Burak ćwikłowy ma właściwości lecznicze. Właściwości lecznicze i wartości odżywcze buraków są znane nie tylko w Polsce.

Czarny bez - roślina dobra na wszystko

Koniec maja i początek czerwca to czas, kiedy w powietrzu unosi się słodki zapach białych kwiatów bzu czarnego (Sambucus nigra) porastającego parki, podwórka, sady, miedze i obrzeża dróg. Jest to roślina bardzo łatwo rozmnażająca się, dlatego w obejściu nie jest dobrze  pozwolić mu się rozrastać bez kontroli.

Jedźmy więcej kaszy jaglanej

Kasza jaglana jest smaczna, tania i przede wszystkim zdrowa. Zatem ze wszechmiar zasługuje na rozgłos i promowanie, tymczasem kojarzymy ją najczęściej z jedną z potraw bożonarodzeniowych i z… karmą dla kanarków.

Czosnek niedźwiedzi - zdrowotnie i kulinarnie

Czosnek niedźwiedzi (Allium ursinum L.) – gatunek rośliny z podrodziny czosnkowych z rodziny amarylkowatych. Rośnie dziko na terenie Europy oraz w Turcji i na Kaukazie, jest też uprawiany w innych regionach. W Polsce występuje na całym terenie, głównie jednak w Sudetach, Karpatach, na Pogórzu i na przyległym obszarze (Kotlina Sandomierska i wyżyny), gdzie jest dość pospolity.

Cenne właściwości młodego zielonego jęczmienia

W ostatnim czasie słyszy się o niezwykłym działaniu młodego zielonego jęczmienia. Dzięki dużej zawartości błonnika jest traktowany jako suplement diety dla osób odchudzających się. Jego sproszkowana postać to nic innego, jak sok otrzymany za pomocą wyciskania i wirowania w odpowiedniej temperaturze. Ta metoda pozwala na zachowanie dużej ilości składników odżywczych.

Czy grillowanie jest zdrowe?

Potrawy z grilla cieszą się w Polsce dużą popularnością. Są aromatyczne i smaczne a gotowanie w ogrodzie jest dużo przyjemniejsze niż stanie nad garnkami w kuchni. Ale wraz z rozpowszechnieniem tego sposobu przygotowania potraw (grill pojawił się w Polsce 10 lat temu) rozgorzała dyskusja, czy potrawy z grilla są zdrowe, czy też nie.

Zacznij dzień od śniadania

Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia. Od niego zależy nasza dobra forma w ciągu następnych kilku godzin. Przyzwyczailiśmy się jadać obfite sycące kolacje, nigdy nie zapominamy o obiedzie, ale wiele z nas wychodzi z domu bez posiłku. Rezygnowanie ze śniadania nie jest jednak korzystne dla naszego zdrowia. Warto pamiętać o starym porzekadle, które mówi, że należy jeść królewskie śniadanie, książęcy obiad i kolację biedaków.

Strony