Zmiana polityki prywatności

Uwaga:

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach oraz zaufanych partnerów.

Administratorzy danych:

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
z siedzibą w Karniowicach
ul. Osiedlowa 9, 32-082 Karniowice

Zaufani partnerzy:

Cele przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną
  3. dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  4. wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  5. pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych:
Administrator Danych Osobowych MODR, zaufani partnerzy

Prawa osoby, której dane dotyczą:
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą

Close GDPR info
Menu główne

Sprzedaż produktów ekologicznych – „Targ Pietruszkowy”

Targ Pietruszkowy - logo

Zbywanie produktów w małych tradycyjnych gospodarstwach sprawia producentom wiele trudności. Wyjazd z małymi partiami towaru może być często nieopłacalny. Rolnik ekologiczny tracąc swój cenny czas sprzedaje niewielką ilość produktów na placu targowym i najczęściej po cenach konwencjonalnych. Jeśli rolnicy mają możność sprzedać swoje produkty w jakości ekologicznej, nawet mniejsze partie towaru mogą być opłacalne. Aby sprzedawać produkty ekologiczne po godziwych cenach rolnicy muszą trafić na świadomych ekologii konsumentów, którzy za produkt zapłacą wyższe ceny.

Sprzedaż bezpośrednia jest bardzo korzystnym sposobem zwiększenia dochodów małych tradycyjnych gospodarstw poprzez zbyt żywności wyprodukowanej w gospodarstwie rolnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu. Konsumentowi finalnemu można sprzedawać produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego w stanie  nieprzetworzonym, które pochodzą wyłącznie z własnych upraw i własnej hodowli zwierząt. Dzięki temu omijamy pośredników, a przez to możemy liczyć na wyższą marżę.

Jarmarki, bazary, kiermasze czy targi żywności ekologicznej przeżywają od niedawna swój renesans. Powstały w wielu większych i mniejszych miastach Polski i mają się dobrze. I tak Warszawa ma swój ekologiczny „Le Targ”, Poznań „Tygiel”, Wrocław „Krótka Droga”, Lublin „Ekobazar”, Katowice „Biobazar”, Toruń „Jarmark Toruński”, a Trójmiasto o wdzięcznej nazwie „BoZeWsi”. Kraków także ma swój ekologiczny „Targ pietruszkowy”, gdzie rolnicy sprzedają ekologiczną żywność z własnych gospodarstw. Konsumenci kupują tu zdrową i smaczną żywność i obie strony są zadowolone.

Targ Pietruszkowy jest dobrym organizacyjnie przykładem sprzedaży bezpośredniej. Powstał dzięki współpracy trzech podmiotów: Stowarzyszenia Podgórze.pl, Fundacji Partnerstwo dla Środowiska oraz Małopolskiego Stowarzyszenia Rolników Ekologicznych „Natura”. Targ zlokalizowany jest w Rynku Podgórskim Krakowa. Tutaj sprzedaje  się najwięcej produktów ekologicznych. Ze swymi produktami przyjeżdżają rolnicy z odległych miejscowości oddalonych nawet kilkadziesiąt kilometrów wiedząc, że uda im się je sprzedać po godziwych cenach. Niektórzy z dostawców mają już swoich stałych konsumentów. Konsumenci mogą na placu sprawdzić  naocznie certyfikaty ekologicznych gospodarstw. „Targ Pietruszkowy” w Krakowie, wrósł już w tradycję miasta. Cały czas  się rozrasta, przybywa nowych stoisk i nowych producentów. Rozszerza się także gama sprzedawanych produktów. Pomysł targu rodził się długo. Małopolskie Stowarzyszenie Rolników Ekologicznych „Natura” podejmowało próby organizacji targu od 10 lat w różnych punktach Krakowa, jednak z różnych przyczyn trzeba było z nich rezygnować. Organizacja takiego placu jest pracochłonna i kosztowna. Stowarzyszenie „Natura” nie mogło sobie finansowo na nią pozwolić. Fundacja Partnerstwo dla Środowiska z siedzibą w Krakowie prowadziło przez kilka lat grant szwajcarski nakierowany na rolnictwo ekologiczne. Po długim poszukiwaniu i podejmowaniu prób aktywacji targu na kilku osiedlach w Krakowie, drogą prób i błędów zdecydowano się ostatecznie na lokalizację w Rynku Pogórskim.

To miejsce targowe spełnia wiele kryteriów korzystnych dla rolników, konsumentów, organizatorów i służb miejskich za to odpowiedzialnych. Umiejscowienie targu przyjęło się. Rynek Podgórski położony jest w centrum Krakowa. Spełnia najważniejsze kryteria dla sprzedających i kupujących: dobry dojazd dla rolników i dla mieszkańców Krakowa. Do tego dobra organizacja placu targowego przejętego przez Stowarzyszenie, proste i czytelne zasady korzystania, parking dla rolników i konsumentów, strona internetowa oraz możliwość sprzedaży całorocznej. Sprzedaż odbywa się dwa razy w tygodniu w środy i soboty. Mieszkańcy Krakowa coraz częściej tu zaglądają. Najwięcej produktów ekologicznych można kupić w okresie jesiennym, po zbiorach większości płodów rolnych. Każdy z rolników ma do dyspozycji zadaszone stoisko. Organizatorzy zadbali, aby ciąg stoisk wyglądał estetycznie, a ich powierzchnia była wystarczająca dla każdego rolnika. Po kilku latach działalności utrwaliło się w świadomości Krakowian miejsce, dni sprzedaży i godziny otwarcia targu. Organizatorzy dbają również o marketing, dlatego targ posiada swoją stronę internetową. Usadowienie targu jest korzystne dla rolników, gdyż niedaleko stąd do węzła autostrady łączącego Kraków z Tarnowem, Nowym Sączem, Zakopanem czy Katowicami. Tego rodzaju targi z produktami ekologicznymi oczekiwane są przez konsumentów, także w innych dzielnicach Krakowa. Są to inwestycje, na które samych rolników nie stać. Kilkunastoletnia współpraca różnych podmiotów oraz poniesione koszty z grantu  szwajcarskiego przyniosły efekty, a rolnicy ekologiczni mogą sprzedawać  tu własne produkty ekologiczne po wyższych cenach.

Chociaż rolnicy ekologiczni korzystają w Małopolsce jeszcze z innych form sprzedaży bezpośredniej, tym niemniej największym powodzeniem cieszy się wśród rolników „Targ Pietruszkowy”.

Jeśli chodzi o gospodarstwa ekologiczne towarowe, zwłaszcza warzywnicze, których jest w Małopolsce niewiele, to sprzedają one swoje produkty do ekologicznych sklepów lub hurtowni na terenie naszego województwa i sąsiednich.

Podsumowanie

Rolnicy małych rodzinnych gospodarstw ekologicznych chcąc zwiększyć opłacalność swoich gospodarstw wciąż poszukują nowych form sprzedaży swoich produktów po godziwych cenach. Obecne ceny produktów ekologicznych jeszcze nie odzwierciedlają bardzo dobrej ich jakości, a te powinny być przecież znacznie wyższe od cen konwencjonalnych.

Jednym ze sposobów zwiększenia dochodów małych ekologicznych gospodarstw jest sprzedaż żywności wyprodukowanej w gospodarstwie rolnym bezpośrednio konsumentowi finalnemu tzw. sprzedaż bezpośrednia. Bezpośrednio konsumentowi można sprzedawać produkty pochodzenia roślinnego i zwierzęcego w stanie nieprzetworzonym, które pochodzą wyłącznie z własnych upraw i własnej hodowli zwierząt. Aby sprzedawać produkty ekologiczne po godziwych cenach rolnicy muszą je kierować do świadomych ekologii konsumentów, którzy za produkt zapłacą wyższe ceny. W ramach sprzedaży bezpośredniej produkty roślinne mogą być sprzedawane producentowi finalnemu. Zbywając produkty w ten korzystny sposób rolnicy omijają pośredników i mogą liczyć na wyższą marżę.

Konsumenci coraz bardziej są zainteresowani możliwością zakupu większego asortymentu żywności ekologicznej przetworzonej, produkowanej przez rolników danego rejonu. Łańcuchy dostaw są tutaj krótkie, nie ma pośredników a żywność jest świeża i bez konserwantów. Dla konsumentów jest ona i zdrowa i tańsza. Stąd na rynku jest coraz większe zapotrzebowanie na te produkty. Nowe przepisy dotyczące Rolniczego Handlu Detalicznego wychodzą naprzeciw tym potrzebom.

Sprzedaż produktów przetworzonych we własnym gospodarstwie to wieloraka korzyść dla rolnika. Po pierwsze, przetwórstwo pozwala na zmniejszenie masy przetworzonych produktów w stosunku do masy użytych surowców. Produkty przetworzone są zazwyczaj łatwiejsze w przechowywaniu. Sprzedajemy mniejszą masę produktów, ale po znacznie wyższych cenach. To pozwala na większą opłacalność sprzedaży żywności produkowanej w gospodarstwach rolnych. Nowe przepisy są dostosowane do przetwarzania niektórych produktów roślinnych i zwierzęcych możliwych do wytworzenia przez rolnika przy uproszczonych, ale dozwolonych warunkach higienicznych. Dzięki przetwórstwu prowadzonemu na mała skalę nawet w pomieszczeniach domowych, rolnicy nie tylko powiększają przez to swój budżet, ale również zwiększają gamę ekologicznych produktów przetworzonych na rynku. W ubiegłym roku 2017 zwiększyło się także zainteresowanie małymi przetwórstwem owoców i warzyw oraz mleka i mięsa. Pomocne okazało się nowe działanie UE „Wsparcie inwestycji w przetwarzanie produktów rolnych, obrót nimi lub ich rozwój”, które cieszy się u rolników dużym powodzeniem.

Być może nowe ustawowe zmiany oraz wsparcie UE w zakresie przetwórstwa pozwolą na zwiększenie podaży produktów przetworzonych na małopolskim rynku ekologicznym. To pozwoli też na zwiększenie opłacalności wielu gospodarstw w Małopolsce. Stąd każdy rolnik chcąc sprzedawać produkty przetworzone powinien się z nowymi przepisami zapoznać. 

Jan Pajdzik

Literatura:

  1. Nowe możliwości skrócenia łańcucha marketingowego poprzez ułatwienie sprzedaży detalicznej i przetwórstwa na poziomie gospodarstwa- przetwarzanie żywności w małym zakładzie przy gospodarstwie rolnym w tym rolniczy handel detaliczny – Barbara Sałata  CDR Radom 2017 r.
  2. Sprzedaż bezpośrednia z gospodarstw rolnych - Barbara Sałacka  CDR Radom 2011
  3. Bezpośrednia sprzedaż produktów z gospodarstwa rolnego - MODR Karniowice 2016 r.
  4. Marketing, a sprzedaż bezpośrednia produktów rolnych - Jacek Walczak MODR Karniowice  2015 r.
  5. Sprzedaż produktów żywnościowych z gospodarstwa rolnego - MODR Karniowice 2017
  6. Zasady sprzedaży produktów żywnościowych przez rolników - Teresa Wąsik  ŚODR Modliszewice