Zmiana polityki prywatności

Uwaga:

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach oraz zaufanych partnerów.

Administratorzy danych:

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
z siedzibą w Karniowicach
ul. Osiedlowa 9, 32-082 Karniowice

Zaufani partnerzy:

Cele przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną
  3. dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  4. wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  5. pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych:
Administrator Danych Osobowych MODR, zaufani partnerzy

Prawa osoby, której dane dotyczą:
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą

Close GDPR info
Menu główne
18 października 2018

Relacja z wyjazdu studyjnego „Europejskie przykłady porozumień rolników w zakresie sprzedaży bezpośredniej”

Wyjazd studyjny do Czech, Niemiec, Austrii i Włoch w ramach projektu „Europejskie przykłady porozumień rolników w zakresie sprzedaży bezpośredniej” odbył się w dniach 14-21 września 2018 roku. Organizatorem wyjazdu było  Centrum Doradztwa Rolniczego Oddział w Krakowie. Projekt był realizowany w ramach Planu Operacyjnego Jednostki Regionalnej Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Małopolskiego na lata 2018–2019.

Celem  projektu było wsparcie w zakresie rozwoju działalności wytwórczej gospodarstw rolnych i organizacji łańcucha dostaw produktów żywnościowych poprzez prezentację dobrych praktyk krajów zagranicznych w tym. Promowania krótkich systemów sprzedaży żywności wytworzonej w gospodarstwie rolnym. Współpracy w ramach dystrybucji żywności lokalnej w łańcuchach dostaw. Wspierania rozwoju przedsiębiorczości na obszarach wiejskich przez podnoszenie poziomu wiedzy i umiejętności w obszarze małego przetwórstwa lokalnego i form dystrybucji żywności.

Grupą docelową wyjazdu studyjnego było 35 osób z terenu województwa małopolskiego w tym: przedstawiciele CDR, przedstawiciele partnerów projektu, przedstawiciele MODR, jednostek naukowych, rolniczych związków zawodowych, organizacji pozarządowych działających na rzecz rozwoju obszarów wiejskich, rolników i samorządu lokalnego.

W trakcie wyjazdu uczestnicy  zapoznali się z systemem funkcjonowania małego przetwórstwa z dystrybucją produktów oraz instrumentem działań partnerskich na rzecz tworzenia systemów sprzedaży produktów żywnościowych. Zaprezentowane zostały gospodarstwa o  rożnych kierunkach produkcji: mleka i przetworów mlecznych, przetwórstwo mięsne, przetwórstwo dyni, produkcja oliwy, produkcja wina przetwórstwo jabłek.

Pierwsza wizyta odbyła się w Czechach w gospodarstwach zajmujących się produkcją mleka i produktów mlecznych. Sprzedaż produktów wytworzonych odbywa się różnymi kanałami: sprzedaż we własnym sklepie stacjonarnym , sprzedaż do innych punktów sprzedażowych. Kolejnym wizytowanym krajem były Niemcy jednym z  gospodarstw było Schnell,s Kur-biskerne,  o pow. 100 ha z  certyfikatem rolnictwa ekologicznego Bioland,  zajmujące się uprawą i przetwórstwem dyni. Sprzedaż produktów odbywa się w formie  sprzedaży bezpośredniej, hurtowa do sieci BIO, innych gospodarstw w ramach współpracy. Gospodarstwo nie istnieje w sformalizowanej marce lecz jako własna marka FAMILLE SCHNELL. Należy do organizacji , zrzeszeń rolniczych oraz grup roboczych np. Aktywne gospodarstwo we wszystkich możliwych sieciach „Regionalbuffet” – regionalna sieć rolników, karczmarzy, zakładów rzemieślniczych i przetwórczych w regionie Frankonii.

W Austrii uczestnicy mieli okazję  zapoznać się z działalnością konsorcjów rolników zrzeszonych pod jedną marką  przykładem było gospodarstwo „Berrasthof Strackholzer” działające w sieci  „Lody z gospodarstw rolnych” „Bauerhof-Eis”, „Dobre z gospodarstw rolnych”/Gutes vom Bauernhof oraz marka regionalna „Genuss Region”, Działalność zrzeszenia mleczarskiego „KASLAB'N”, Styryjska Droga Jabłkowa/Steirische Apfelstraße;

We Włoszech wizytowanym miejscem było Konsorcjum producentów jabłek „Melinda” Consorzio Melinda ,Konsorcjum producentów sera parmeńskiego/Consorzio del Formaggio Parmigiano Reggiano a także Konsorcjum producentów szynki parmeńskiej/Consorzio del Prosciutto; Celem działania Konsorcjum jest pomoc producentom zrzeszonym w promocji oraz utrzymaniu ciągłości sprzedaży na rynku Jedną z inicjatywa  jest funkcjonowanie zrzeszeń rolników toskańskich, w tym producentów oliwy z oliwek i wina  m.in. Szlak wina na Wzgórzach Eugenejskich/ Strada del vino Colli Euganei.

W trakcie wyjazdu miały miejsce spotkania z przedstawicielami poszczególnych krajów w trakcie których została poruszona tematyka funkcjonowania sprzedaży bezpośredniej z uwzględnieniem promocji produktów oraz tworzenia kanałów dystrybucji:

Czechy: Spotkanie z przedstawicielem Lokalnej Grupy Działania i jednocześnie doradcą w Ministerstwie Rolnictwa. W Czechach: Stowarzyszenie znaków regionalnych Asociace regionálních značek, Oznaczenie „Regionální potravina“.

Niemcy: Spotkanie z członkiem Bawarskiego Związku Rolników.  W  strukturach swej działalności skupia  wszystkich rolników z terenu Bawarii, niezależnie od prowadzonej działalności.  Celem Centrali jest  reprezentacja zawiązku. Natomiast instytucje regionalne i podległe jej placówki zajmują się doradztwem dla członków w sprawach socjalnych i prawnych. Większość usług jest bezpłatna. Rolnik posiadający pow. 20 ha zobowiązany jest do  prowadzenia księgi rachunkowej.

Włochy: Spotkanie z przedstawicielami Izby Handlowej w Padwie oraz Stowarzyszenia Rolników i Przedsiębiorców Coldiretti. Padwa była bardzo ważnym centrum handlowym od czasów Rzymskich. W 1811 roku powstało w Rzymie wolne stowarzyszenie handlowców, przedsiębiorców i rzemieślników a w 1890 roku stało się ono organizacją publiczną. Główne gałęzie gospodarki tworzące Izbę Handlową w Padwie to przemysł, rolnictwo i handel.  Celem Izby jest wspieranie gospodarki i przedsiębiorstw jest organizacją niezależną. Utrzymuje się ze składek, podatków, opłat za certyfikaty oraz projektów. Prowadzi rejestr przedsiębiorstw na terenie Włoch. Swoje działanie skupia na promocję, innowację, wchodzenie przedsiębiorstw na rynki zagraniczne Dla małych producentów lokalnych powstała inicjatywa „km zero”. Której celem jest wprowadzenie ustawy regionalnej popierającej sprzedaż i używanie produktów lokalnych. Restauratorzy z regionu Veneto zrzeszeni w ramach „km zero” mogą posługiwać się logo. Oznacza to że potrawy pochodzą z produktów z okolicznych gospodarstw rolnych. Sieć obejmuje ponad 600 gospodarstw. We Włoszech preferencyjnie traktowane są produkty regionalne dlatego jest to dobre rozwiązanie dla rolników z tego regionu.

Austria: Spotkanie z Landową Styryjską Izbą Rolniczą w Grazu. Jest organizacją na prawach stowarzyszenia zrzeszającą 9 Landowych Izb Rolniczych, których członkami są Regionalne Izby Rolników wraz z ich oddziałami. One z kolei zrzeszają Miejscowe Komitety Rolników. Izby Rolnicze reprezentują wszystkie interesy zawodowe i socjalne rolników dzierżawców oraz osób zatrudnionych w rolnictwie. Budżet Izby składa się z opłat członkowskich, środków krajowych, środków wspomagających Landów, środków Unijnych, płatnego doradztwa. Izba Rolnicza reprezentuje interesy swoich członków na wszystkich poziomach administracji krajowej oraz instytucjach europejskich. Głównymi klientami dla sprzedaży bezpośredniej są gospodarstwa domowe, restauracje i handel detaliczny dlatego ważne jest wyróżnienie tych produktów znakiem Gutes vom Bauernhof oraz marką regionalną „Genuss Region”, dobre z gospodarstwa

Różnorodność prezentowanych przedsięwzięć pokazała możliwość wykorzystania własnego  potencjału lokalnych produktów poprzez różne formy sprzedaży bezpośredniej oraz przyczynią się do rozwoju ciekawych inicjatyw w zakresie rozwoju działalności wytwórczej i organizacji krótkich łańcuchów dostaw produktów żywnościowych na obszarach wiejskich.

W załączeniu broszura podsumowująca z wyjazdu (PDF).

                                                                                                                                                 Anna Tobiasz

Do pobrania: