Produkt górski - Marką regionu
To hasło przewodnie tegorocznej Wystawy Rolniczej „AGROPROMOCJA”. Podczas dwudniowego wydarzenia promującego dorobek kulturowy, kulinarny oraz wymianę doświadczeń na przykładzie wielopokoleniowej tradycji, zrealizowana została operacja pn. ” Dobre przykłady z terenów górskich marką regionu” w ramach Planu Operacyjnego KSOW 2022-2023 w zakresie Sieci na rzecz innowacji w rolnictwie i na obszarach wiejskich.
Celem realizacji było wsparcie producentów z terenów górskich i podgórskich, propagowanie innowacyjnych przykładów przedsiębiorczości. Dlatego mając na uwadze potrzebę wzrostu konkurencyjności małopolskiego rolnictwa, a także dywersyfikacji źródeł dochodów, konieczne było informowanie i promowanie o alternatywnych, a zarazem dochodowych rozwiązaniach w tym kierunku poprzez wymianę wiedzy i doświadczeń na poziomie nauka-doradztwo-rolnictwo.
Zapowiedzią wydarzenia był reportaż w TVP3 o zasięgu regionalnym promujący przedsiębiorczość na obszarach górskich i podgórskich z uwzględnieniem przykładów dobrych praktyk, historie producentów tworzących lokalną markę, jak również posiadających certyfikaty jakości.
Kolejnym punktem były spoty zwiastujące realizację przedsięwzięcia podczas Wystawy AGROPROMOCJA w TVP3 – 14 odsłon.
Poprzez współpracę z Telewizją Polską TVP3 mieliśmy możliwość czterech wejść na żywo w telewizji naziemnej o zasięgu regionalnym TVP3 Kraków i na antenie ogólnopolskiej TVP3. Bohaterami wejść byli: Pan Dominik Pasek Dyrektor Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego z siedzibą w Karniowicach, Pan dr Krzysztof Duda Dyrektor Instytutu Zootechniki – Państwowego Instytutu Badawczego, prof. dr hab. inż. Andrzej Sechman Prorektor ds. Współpracy z Zagranicą Uniwersytet Rolniczy im. Hugona Kołłątaja w Krakowie, Pan Jacek Lelek Burmistrz Starego Sącza, Ks. Paweł Broński Dyrektor Diecezjalnego Centrum Pielgrzymowania im. Jana Pawła II w Starym Sączu, Pan Tibor Gerencser Konsul Generalny Republiki Węgier w Krakowie, Pan Witold Kozłowski Marszałek Województwa Małopolskiego oraz producenci tworzący miasteczko targowe. Tematem rozmów była XXXI Agropromocja, jest to żywa odsłona małopolskiego rolnictwa. Drugi raz w nowym miejscu na terenie Diecezjalnego Centrum Pielgrzymowania im. Jana Pawła II w Starym Sączu. Mówiono o promocji rolnictwa tradycyjnego i innowacyjnego, dziedzictwie kulturowym i kulinarnym wsi.
Punktem kulminacyjnym było stoisko informacyjno-promocyjne zbudowane w samym sercu wystawy, które pokazało potencjał bogactwa produktu górskiego w naszym województwie. To tutaj można było skosztować małopolskich rarytasów, jak: oscypka z Bacówki Krzysztofa Łasia, jabłek i soków z Tłoczni Maurer, miodów z pasieki Miś, wziąć udział w pokazie gotowania rosołu z baraniny w wykonaniu gospodyń z lokalnej marki Zagórzańskie Dziedziny - potrawy, która na stałe wpisała się w rytuał kuchni Zagórzan aplikującej o wpis na Ministerialną Listę Produktów Tradycyjnych.
Dużym zainteresowaniem cieszyły się pokazy tematyczne dotyczące między innymi rodzimych ras zwierząt gospodarskich przeprowadzone przez Instytut Zootechniki- Państwowy Instytut Badawczy. Dla wielu adeptów sztuki masarskiej pokaz rozbioru jagnięciny to duża dawka wiedzy zarówno praktycznej, jaki i teoretycznej przekazanej przez Pana Mikołaja Reya i Pana Piotra Lenarta ekspertów kulinarnych, co było potwierdzeniem podczas degustacji jagnięciny – produktu finalnego pokazu.
Kwintesencją wystawy był panel dyskusyjny „Produkt górski-Marką Regionu” Pan Dominik Pasek Dyrektor MODR nakreślił zarys tegorocznej wystawy organizowanej pod hasłem „Produkt Górski – Marką Regionu”, jako odniesienie do struktury agrarnej gospodarstw w Małopolsce. Pokazując cel tegorocznej wystawy zarówno w ramach współpracy międzyinstytucjonalnej ze współorganizatorami wydarzenia, a tym samym rolnikami tworzącymi wystawę już od ponad trzydziestu lat. Natomiast Pan dr Krzysztof Duda Dyrektor IZ PIB mówił o nieocenionym potencjale Instytutu Zootechniki w kreowaniu marki „Rasy Rodzime”. (…) Przechodząc po strefach tematycznych smakowaliśmy produkty z tych surowców. To w obecnym czasie zauważamy potencjał w reaktywacji ras rodzimych, szczególnie na terenach górskich i podgórskich. Pan Witold Kozłowski – Marszalek Województwa Małopolskiego zaznaczył jak ważna dla rozwoju całego regionu jest promocja turystyki kulinarnej oraz dziedzictwa kulturowego Małopolski, poprzez wyróżnienie perełek przedsiębiorczości lokalnej w czasie takich wydarzeń jak AGROPROMOCJA.
Pan Tamás Víczián (Tamasz Wician), attaché ds. handlowych. Zaznaczył, ze rolnictwo Węgier postrzegane jest jako wysoko rozwinięte z uwzględnieniem promocji produktów lokalnych. Udział Konsulatu Węgier w tegorocznej wystawie to krok do dalszej współpracy na płaszczyźnie wymiany doświadczeń pomiędzy instytucjami doradczymi oraz lokalnymi producentami. Natomiast prof. dr hab. inż. Władysław Migdał z Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie przedstawił perspektywy rozwoju małopolskiego rolnictwa na terenach górskich i podgórskich w kontekście produkcji produktów najwyższej jakości oraz rolę Uniwersytetu Rolniczego w kształceniu przyszłych producentów i przetwórców.
Podsumowaniem inicjatywy jest przygotowany i wyemitowany na antenie TVP3 reportaż – wizytówka naszych Małopolskich przedsięwzięć, czyli regionalna marka AGROPROMOCJA. Wszystkie materiały z operacji dostępne są na stronie www.modr.pl w Sieć Innowacji w Rolnictwie oraz na oficalnej stonie Agropromocja 2023.
Serdecznie dziękujemy wszystkim uczestnikom, którzy wzięli udział w wydarzeniu zapraszając za rok do odsłony kolejnych Małopolskich inicjatyw.
Autor: Anna Tobiasz