Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach oraz zaufanych partnerów.

Administratorzy danych:

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
z siedzibą w Karniowicach
ul. Osiedlowa 9, 32-082 Karniowice

Zaufani partnerzy:

Cele przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną
  3. dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  4. wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  5. pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych:
Administrator Danych Osobowych MODR, zaufani partnerzy

Prawa osoby, której dane dotyczą:
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą

Zmiana polityki prywatności

Uwaga:

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Close GDPR info
Menu główne

Kontrola beneficjentów działań PROW 2007-2013

Na mocy zapisów Rozporządzenia Komisji (WE) NR 1975/2006 z 7 grudnia 2006 r., wnioski z działań PROW 2007-2013 o przyznanie pomocy i kolejne wnioski o płatność są sprawdzane w sposób zapewniający skuteczną weryfikację przestrzegania warunków, zgodnie z którymi przyznawana jest pomoc. Służyć temu będą wizytacje w miejscu realizacji projektu (jako uzupełnienie kontroli administracyjnej) oraz kontrole na miejscu. Państwa członkowskie określają odpowiednie metody i sposoby kontroli.

Zasady realizacji czynności kontrolnych wynikają z ustawy z 7 marca 2007 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich (Dz.U.Nr 64, poz. 427). Tryb wykonywania czynności kontrolnych został określony w rozporządzeniu Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z 31 sierpnia 2007r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania kontroli na miejscu i wizytacji w miejscu w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013 (Dz.U.Nr 168, poz.1181).

Na podst. powyższego rozporządzenia wizytacja na miejscu będzie przeprowadzana w przypadku wszystkich operacji inwestycyjnych, dla których określona we wniosku o przyznanie pomocy lub przyznana kwota pomocy wynosi co najmniej 35% maksymalnej kwoty pomocy w ramach danego działania, albo przekracza kwotę 500 tys zł w przypadku następujących działań :

  • zwiększenie wartości dodanej podstawowej produkcji rolnej i leśnej
  • poprawianie i rozwijanie infrastruktury związanej z rozwojem i dostosowaniem rolnictwa i leśnictwa przez scalanie gruntów i gospodarowanie rolniczymi zasobami wodnymi
  • odtwarzanie potencjału produkcji leśnej

a także w przypadku działania podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej w zakresie operacji dot.gospodarki wodnościekowej oraz wytwarzania lub dystrybucji energii ze źródeł odnawialnych.
W ramach działań inwestycyjnych przeprowadza się wizytacje w miejscu wniosków jako część kontroli administracyjnej, a kontrole beneficjentów, którzy złożyli wnioski o płatność mogą być przeprowadzone w okresie 5 lat od dnia dokonania płatności końcowej. Wszystkie zobowiązania beneficjenta wynikające z umowy, które mogą być sprawdzone podczas wizytacji, są przedmiotem kontroli.

Kontrole na miejscu oraz wizytacje w miejscu (czynności kontrolne) przeprowadzają pracownicy ARiMR posiadający stosowne upoważnienie. Zgodnie z obowiązującymi przepisami ARiMR nie jest zobowiązana do powiadamiania podmiotu kontrolowanego o terminie przeprowadzenia czynności kontrolnych.

Ogólne zasady obowiązujące podczas przeprowadzania czynności kontrolnych:
1) Wszystkie czynności związane z kontrolą na miejscu przeprowadza się w sposób jawny, przy udziale beneficjenta lub jego pełnomocnika posiadającego pisemne upoważnienie.
2) Kontrole na miejscu przeprowadza się w celu sprawdzenia i weryfikacji faktów stanowiących podstawę przyznania płatności, potwierdzenia zgodności ze stanem faktycznym danych i informacji zawartych we wnioskach pomocowych.
3) Inspektorzy upoważnieni do przeprowadzenia czynności kontrolnych mają prawo do:

  • wstępu na teren gospodarstwa rolnego;
  • żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem kontroli;
  • wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli i sporządzenia z nich odpisów, wyciągów lub kopii.

4) Z przeprowadzonej kontroli na miejscu Inspektor Terenowy sporządza raport z czynności kontrolnych. Raport jest sporządzany w formie pisemnej, w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach, z których jeden otrzymuje podmiot kontrolowany a drugi zatrzymują kontrolujący.
5) Beneficjent może w ciągu 7 dni od doręczenia raportu:

  • wnieść pisemne uwagi (uwagi należy uzasadnić);
  • podpisać raport (po tej czynności nie ma już możliwości zgłaszania zastrzeżeń).
    Kontrola beneficjentów wybranych działań PROW 2007-2013
    Kontrola na miejscu w ramach „Ułatwiania startu młodym rolnikom” obejmuje:
  • Weryfikację dokumentów załączonych przez producenta rolnego do wniosku o przyznanie pomocy;
  • Weryfikację miejsca realizacji projektu;
  • Weryfikację informacji zawartych w planie rozwoju gospodarstwa;  
  • Weryfikację kosztów poniesionych na realizację przedsięwzięcia (kwalifikowalnych);
  • Weryfikację informacji zawartych w „Oświadczeniu dotyczącym spełniania standardów w zakresie ochrony środowiska, higieny i warunków utrzymania zwierząt w gospodarstwie rolnym”;
  • Weryfikację zobowiązań beneficjenta;
  • Kontrolę zgodności osiągnięcia nadwyżki bezpośredniej z działalności rolniczej prowadzonej w gospodarstwie (równą, co najmniej 4 ESU).
    Kontrola na miejscu w ramach "Zalesiania gruntów rolnych oraz zalesiania gruntów innych niż rolne" obejmuje:  
  • Kontrolę posiadania przez rolnika Planu zalesienia oraz weryfikacja zapisów w nim zawartych ze stanem faktycznym w terenie i z deklaracją we wniosku o przyznanie pomocy;
  • Ustalenie granic oraz pomiar powierzchni zalesienia;
  • Sprawdzenie powierzchni grodzenia siatką oraz długości siatki przeznaczonej do wykonanie ogrodzenia;
  • Sprawdzenie wykonania wykoszenia roślinności zagłuszającej sadzonki, cięć pielęgnacyjnych drzew zgodnie z zapisami w planie zalesienia;
  • Sprawdzenie zabezpieczenia uprawy leśnej przed zwierzyną indywidualnymi środkami ochrony roślin (repelenty, 3 paliki, owcza wełna);
  • Kontrolę minimalnej szerokości zalesienia, z wyjątkiem sytuacji gdy zalesienie sąsiaduje z lasem;
  • Sprawdzenie, czy rolnik posiada dowody zakupu sadzonek drzew iglastych i liściastych oraz repelentów określonych w planie zalesienia;
  • Kontrolę przekroczenia o co najmniej 10% planowanego udziału w powierzchni zalesienia drzew gatunków iglastych.
  • Kontrolę zasadności korzystania z podwyższonej płatności wynikającej z utrudnień w wykonaniu i pielęgnacji zalesienia położonego na stoku o nachyleniu  powyżej 12°;
  • Kontrolę działek rolnych w całym gospodarstwie pod kątem przestrzegania minimalnych wymagań utrzymywania gruntów rolnych w dobrej kulturze rolnej zgodnej z ochroną środowiska (normami), określonych w przepisach o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej.
    Kontrola na miejscu w ramach „Rent strukturalnych” obejmuje:
    Kontrola na miejscu w ramach działania „Renty strukturalne” obejmuje zarówno przekazującego gospodarstwo, jak i przejmującego użytki rolne.
    Zakres kontroli na miejscu u przekazującego gospodarstwo obejmuje:
  • Identyfikację uprawnionego do renty oraz małżonka - jeśli renta przyznana została z dodatkiem na współmałżonka;
  • Kontrolę użytków rolnych, jeśli uprawniony do renty pozostawił 0,5 ha gruntów na własne potrzeby;
  • Kontrolę zwierząt, jeśli uprawniony do renty pozostawił na własne potrzeby żywy inwentarz;
  • Kontrolę  pod względem zaprzestania prowadzenia przez beneficjenta działalności rolniczej;
  • Kontrolę  pod względem nie prowadzenia przez beneficjenta działu specjalnego produkcji rolnej.
    Zakres kontroli na miejscu u przejmującego użytki rolne obejmuje weryfikację zobowiązania do prowadzenia na przejętych gruntach działalności rolniczej przez okres co najmniej 5 lat od daty przejęcia.
    Kontrola na miejscu w ramach „Programu rolnośrodowiskowego” obejmuje:
  • Pomiar powierzchni uprawy.
  • Sprawdzenie zadeklarowanej rośliny.
  • Kontrola minimalnych wymagań utrzymania gruntów w dobrej kulturze rolnej.
  • Kontrola Minimalnych wymogów dotyczących stosowania nawozów i środków ochrony roślin oraz inne odpowiednie wymogi obowiązkowe.
  • Kontrolę posiadania przez rolnika Planu rolnośrodowiskowego oraz weryfikacja zapisów w nim zawartych poprzez porównanie ze stanem faktycznym w terenie i z deklaracją we wniosku o płatność.
  • Kontrolę posiadania przez rolnika Rejestru działalności rolnośrodowiskowej oraz weryfikacja zapisów w nim zawartych poprzez porównanie ze stanem faktycznym w terenie i z deklaracją we wniosku o płatność.
  • Kontrola wymogów w ramach poszczególnych pakietów i wariantów.

Wolnik Dorota
źródło: strona internetowa ARiMR, Minrol