Podsumowanie realizacji PROW 2007-2013 w Małopolsce
Realizacja PROW 2007-2013 dobiegła końca, a z całego programu obejmującego w naszym kraju łącznie 72 miliardy zł rozliczono do tej pory prawie 74% środków. Natomiast na dzień 14 marca 2014 zawarte umowy obejmują 94% kwoty zarezerwowanej na realizację programu. PROW 2007-2013 ze względu na bardzo szeroki zakres działań składał się z czterech osi tematycznych, a każda z tych osi była próbą rozwiązania pewnej grupy problemów z jakimi borykają się obszary wiejskie. Oś pierwsza ukierunkowana była na zwiększenie konkurencyjności gospodarstw. Działania tej osi przeznaczone były raczej dla gospodarstw większych, nowocześniejszych, których właściciele realnie myśleli o utrzymywaniu się z działalności rolniczej i gotowi byli inwestować we własne gospodarstwo. W obrębie tej osi możliwy był między innymi dotowany zakup maszyn i modernizacja budynków, wspierano również osoby chcące rozpocząć działalność rolniczą a także grupy producenckie których w Małopolsce jest nadal zbyt mało. Oś druga PROW, zwana „środowiskową” ukierunkowana była między innymi na gospodarstwa znajdujące się na obszarach o niekorzystnych warunkach do prowadzenia działalności rolniczej (ONW) co hamować miało proces porzucania tak zwanych „trudnych” gruntów. W ramach tej osi ze wsparcia korzystali również rolnicy podejmujący działania na rzecz środowiska naturalnego w ramach programów rolnośrodowiskowych (np. wsparcie rolnictwa ekologicznego czy działania przeciwerozyjne). Uzupełnienie wsparcia w PROW stanowiła oś trzecia, której działania skierowane były na poprawę jakości życia i zmniejszenie bezrobocia na obszarach wiejskich, poprzez między innymi tworzenie nowych miejsc pracy i reorientacje zawodową rolników. Cały PROW zamykały działania oddolne w ramach osi czwartej: Lider. Niniejsze opracowanie poświęcone jest realizacji wybranych działań osi 1 i osi 3 PROW na terenie poszczególnych powiatów województwa małopolskiego.
Każde województwo charakteryzuje się własną specyfiką i potrzebami. Głównych problemami małopolskiego rolnictwa są mała powierzchnia gospodarstw i znaczne ich rozdrobnienie. Średnia powierzchnia gospodarstwa w roku 2013 według danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa wynosiła 3,92 ha przy średniej krajowej 10,42 ha. Małopolskim rolnikom trudno więc konkurować z wielkoobszarowymi gospodarstwami Polski centralnej w zakresie masowej produkcji żywności. Ponadto warunki klimatyczne i ukształtowanie terenu zwłaszcza w południowej części województwa są raczej niekorzystne dla intensywnej gospodarki rolnej. Z drugiej jednak strony właśnie tam szczególnym zainteresowanie cieszyły się działania osi drugiej „środowiskowej” co wynikało z całkiem wyjątkowego bogactwa przyrodniczego Małopolski południowej. Niestety konstrukcja PROW 2007-2013 nie przewidująca regionalizacji działań i wymagań pod kątem szczególnych warunków naszego województwa spowodowała, że dostęp do „inwestycyjnych” działań osi pierwszej dla sporej części małopolskich rolników był ograniczony.
1) Działanie 112 – „Ułatwianie startu młodym rolnikom”
Celem działania było przyspieszenie zmian strukturalnych i społecznych na obszarach wiejskich przez ułatwienie przejmowania lub zakładania gospodarstw rolnych przez osoby młode o odpowiednich kwalifikacjach zawodowych. Bezzwrotna premia finansowa na inwestycje w gospodarstwach rolnych przejmowanych przez młodych rolników miała zachęcać ich do podejmowania samodzielnej działalności rolniczej a także powstrzymać obserwowany ciągle odpływ młodzieży z obszarów wiejskich.
O pomoc ubiegać się mogła osoba fizyczna, która:
- nie prowadziła dotychczas działalności rolniczej lub też rozpoczęła prowadzenie działalności rolniczej nie wcześniej niż w okresie 12 miesięcy przed dniem złożenia wniosku o przyznanie pomocy,
- dniu złożenia wniosku nie ukończyła 40 roku życia,
- posiadała odpowiednie kwalifikacje zawodowe wynikające z wykształcenia lub stażu pracy w rolnictwie lub zobowiązała się je uzupełnić w ciągu 3 lat.
Uczestnik programu deklarował, że:
- co najmniej 70% kwoty premii wykorzysta na cele związane z rozwojem gospodarstwa, zgodnie z założeniami biznesplanu,
- przez okres co najmniej 3 lat od wypłaty pomocy będzie ubezpieczony w KRUS,
- będzie prowadził gospodarstwo objęte pomocą samodzielnie przez okres co najmniej 5 lat od dnia wypłaty pomocy.
Przejmowane gospodarstwo:
- miało powierzchnię użytków rolnych nie mniejszą niż średnia krajowa i nie większą niż 300 ha. Natomiast jeśli przejmowane gospodarstwo położone było w województwie, w którym średnia wojewódzka była niższa niż średnia krajowa (tak jak ma to miejsce w Małopolsce), a gospodarstwo miało powierzchnię nie mniejszą niż średnia w danym województwie, ale niższą niż średnia krajowa, pomoc mogła zostać przyznana pod warunkiem, że wnioskujący zobowiązał się do zwiększenia powierzchni gospodarstwa do poziomu średniej krajowej w terminie do 3 lat od momentu doręczenia decyzji o przyznaniu pomocy,
- spełniało standardy w zakresie higieny, ochrony środowiska i warunków utrzymania zwierząt w gospodarstwie lub dostosowało się do tych standardów w ciągu 3 lat od rozpoczęcia prowadzenia działalności rolniczej.
2) Działanie 121 - „Modernizacja gospodarstw rolnych”
Działanie to skierowane było głównie na modernizację gospodarstw w celu zwiększenia ich efektywności, wydajności i konkurencyjności poprzez lepsze wykorzystanie czynników produkcji, w tym wprowadzenie nowych technologii produkcji, sprzętu, poprawę jakości produkcji. Przeznaczone było dla osób fizycznych i podmiotów prowadzących działalność rolniczą w zakresie produkcji roślinnej lub zwierzęcej. Gospodarstwo musiało być żywotne pod względem ekonomicznym (wielkość ekonomiczna gospodarstwa wynosiła co najmniej 4 ESU) i było prowadzone przez osobę posiadającą odpowiednie kwalifikacje zawodowe.
Pomoc przyznawana była jedynie na inwestycję, które przyczyniały się do poprawy ogólnych wyników gospodarstwa:
- prowadziły wzrostu wartości dodanej brutto w gospodarstwie (GVA), w szczególności w wyniku racjonalizacji technologii produkcji lub wprowadzenia innowacji, zmiany profilu lub skali produkcji, poprawy jakości produkcji lub zwiększenia wartości dodanej produktu,
- poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie ochrony środowiska,
- poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie warunków utrzymania zwierząt,
- poprawy sytuacji w gospodarstwie w zakresie higieny i bezpieczeństwa produkcji.
W ramach działania wspierane były inwestycje służące modernizacji produkcji rolnej, w szczególności:
- inwestycje materialne (budowa lub remont połączony z modernizacją budynków lub budowli, zakup lub instalacja maszyn i urządzeń służących produkcji rolnej, zakładanie, modernizacja sadów lub plantacji wieloletnich,
- inwestycje niematerialne (patenty, projekty, licencje).
Pomoc ma formę refundacji części kosztów kwalifikowalnych operacji (części poniesionych kosztów realizacji inwestycji)
3) Działanie 311 – „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”
Działanie to miało wspierać osoby zainteresowane podejmowaniem lub rozwijaniem działalności nierolniczej lub związanej z rolnictwem, co wpłynąć miało na tworzenie pozarolniczych źródeł dochodów na obszarach wiejskich. W sytuacji silnego nadmiaru siły roboczej w rolnictwie odpływ pracowników do innych gałęzi gospodarki jest nieunikniony a działanie to miało promować takie osoby. Ze wsparcia korzystać mogły osoby fizyczne ubezpieczone w KRUS jako rolnik, małżonek rolnika lub domownik (osoba w wieku powyżej 16 lat pozostająca z rolnikiem we wspólnym gospodarstwie rolnym, zamieszkująca na terenie gospodarstwa lub w bezpośrednim sąsiedztwie).
Pomocy udzielana była między innymi z tytułu podjęcia lub rozwoju działalności w zakresie:
- usług dla gospodarstw rolnych lub leśnictwa,
- usług dla ludności,
- sprzedaży hurtowej i detalicznej,
- rzemiosła lub rękodzielnictwa,
- robót i usług budowlanych oraz instalacyjnych,
- usług turystycznych oraz związanych ze sportem, rekreacją i wypoczynkiem,
- usług transportowych i komunalnych,
- przetwórstwa produktów rolnych lub jadalnych produktów leśnych,
- wytwarzania produktów energetycznych z biomasy.
Kryteria dostępu do wsparcia:
- operacja była uzasadniona pod względem ekonomicznym,
- działalność, której dotyczy wsparcie, zarejestrowana jest w miejscowości należącej do: gminy wiejskiej, albo gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, albo gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców.
Pomoc miała formę refundacji obejmującej co do zasady maksymalnie 50% kosztów kwalifikowalnych, przy czym maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi nie mogła przekroczyć 100 000 zł.
4) Działanie 312 - „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw”
Celem działania był wzrost konkurencyjności gospodarczej obszarów wiejskich, pobudzenie przedsiębiorczości i rynku pracy, a w konsekwencji wzrost zatrudnienia na obszarach wiejskich. Pomocy udzielano podmiotom prowadzącym inwestycje związane z tworzeniem lub rozwojem mikroprzedsiębiorstw, działających w obszarze podobnym jak w działaniu „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej”. Beneficjentem natomiast mogły być osoby fizyczna lub osoby prawna, lub jednostki organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która prowadziły (lub podejmowały) działalność jako mikroprzedsiębiorstwo zatrudniające poniżej 10 osób i mające obrót nieprzekraczający równowartości w zł 2 mln euro.
Kryteria dostępu:
- operacja była uzasadniona pod względem ekonomicznym,
- działalność, której dotyczyła operacja była zarejestrowana w miejscowości należącej do: gminy wiejskiej, albo gminy miejsko-wiejskiej, z wyłączeniem miast liczących powyżej 5 tys. mieszkańców, albo gminy miejskiej, z wyłączeniem miejscowości liczących powyżej 5 tys. mieszkańców,
- biznesplan przewiduje utworzenie co najmniej 1 miejsca pracy.
Wysokość pomocy przyznanej na realizację operacji nie mogła przekroczyć:
- 100 000 zł – jeśli biznesplan przewidywał utworzenie co najmniej 1 i mniej niż 2 miejsc pracy (w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne), co uzasadnione jest zakresem rzeczowym operacji,
- 200 000 zł – jeśli biznesplan przewidywał utworzenie co najmniej 2 i mniej niż 3 miejsc pracy (w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne), co uzasadnione jest zakresem rzeczowym operacji,
- 300 000 zł – jeśli biznesplan przewidywał utworzenie co najmniej 3 miejsc pracy (w przeliczeniu na pełne etaty średnioroczne), co uzasadnione jest zakresem rzeczowym operacji.
Zakres kosztów kwalifikowanych obejmował miedzy innymi: prace budowlane, zagospodarowanie terenu, zakup maszyn, urządzeń i wyposażenia oraz środków transportu koniecznych do prowadzenia działalności.
Pomoc miała formę refundacji maksymalnie 50% kosztów kwalifikowalnych poniesionych kosztów przy czym maksymalna wysokość pomocy udzielonej jednemu beneficjentowi nie mogła przekroczyć 100 000 zł.
Podsumowanie:
Województwo małopolskie pod względem rolniczym podzielić można na trzy zasadnicze obszary. W części północnej (powiat miechowski, proszowicki) gleby są zdecydowanie lepsze a dominują gospodarstwa większe i mniej rozdrobnione, nastawione w na produkcję żywności na rynek. Część środkowa województwa (między innymi powiaty bocheński, wielicki, część krakowskiego i tarnowskiego) znajduje się pod mocnym wpływem dużych aglomeracji miejskich Krakowa i Tarnowa a ludność zamieszkująca te obszary z reguły właśnie tam poszukuje zatrudnienia, w rolnictwie upatrując jedynie dodatkowego źródła dochodu. Natomiast część południowa województwa obejmuje tereny cenne pod względem przyrodniczym, ale o niekorzystnych warunkach do produkcji rolnej między innymi ze względu na niekorzystny klimat i ukształtowanie terenu. Gospodarstwa z tamtego rejonu są małe a ludność poszukuje zatrudnienia z reguły poza rolnictwem. Dominuje tam tradycyjny model gospodarowania co często bywa wykorzystywane przy poszukiwaniu odpowiedniej niszy rynkowej dla małych gospodarstw (agroturystyka, produkty regionalne).
Wszystkie te uwarunkowania znajdują swoje odzwierciedlenie w pozyskiwaniu środków unijnych pochodzących z PROW 2007-2013 w poszczególnych rejonach Małopolski. Dwa działania nastawione głównie na rozwój i tworzenie konkurencyjnych gospodarstw towarowych to jest „Ułatwianie startu młodym rolnikom” i „Modernizacja gospodarstw rolnych” znajdują swoich odbiorców głównie w powiatach miechowskim, proszowickim i krakowskim. Do tych trzech powiatów trafiło dotychczas łącznie 68% środków z działania „Ułatwianie startu młodym rolnikom” oraz 52% środków z działania „Modernizacja gospodarstw rolnych”. Ponadto w przypadku działania „Modernizacja gospodarstw rolnych” ponad 5% środków z koperty wojewódzkiej pozyskali rolnicy z powiatów limanowskiego (7%), nowosądeckiego (6%) i tarnowskiego (6%). W przypadku tych działań inwestycyjnych absorpcja środków w pozostałych powiatach nie przekroczyła 5% sumy środków w skali województwa. Ze środków tych korzystały w szczególności gospodarstwa większe co często narzucane było poprzez kryteria dostępu programu, odcinające dostęp do funduszy inwestycyjnych gospodarstwom o zbyt małej żywotności ekonomicznej.
Sytuacja w przypadku działań osi 3 ukierunkowanych na poprawę sytuacji na rynku pracy nie była już tak jednoznaczna. Ze środków działania „Różnicowanie w kierunku działalności nierolniczej” korzystali rolnicy z powiatów krakowskiego (13%), proszowickiego (13%), nowosądeckiego (12%), miechowskiego (11%), tarnowskiego (10%) czy dąbrowskiego (6%). Natomiast w działaniu „Tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw” na pierwszym miejscy znajduje się powiat nowosądecki (14%) a kolejno krakowski (12%), nowotarski (11%), limanowski (9%), tarnowski (7%), wielicki (6%) i bocheński (6%). Widać wyraźnie, że na terenach, gdzie warunki do prowadzenia działalności rolniczej są utrudnione mieszkańcy obszarów wiejskich poszukują alternatywnych pozarolniczych źródeł dochodu, często korzystając z możliwości jakie dają im dotacje unijne. Działania osi 3 doskonale wpisały się w to zapotrzebowanie, o czym świadczą kwoty środków pozyskanych w poszczególnych powiatach.
W przypadku realizacji zadań w PROW 2007-2013 można zauważyć, że efekty poszczególnych działań uzupełniały się. W północnej części województwa rolnicy chętnie korzystali z działań umożliwiających im modernizowanie własnych gospodarstw natomiast na południu Małopolski pomoc PROW stanowiła ułatwienie w tworzeniu miejsc pracy poza rolnictwem i reorientacji zawodowej rolników. Biorąc pod uwagę różnorodność i złożoność problemów w Małopolsce jest to jedyny skuteczny i kompleksowy model wsparcia rolnictwa.
Wojciech Ślósarz, 25.04.2014
Opracowano na podstawie informacji i danych Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa (2014) oraz Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Dane według stanu na marzec 2014 roku.