Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach oraz zaufanych partnerów.

Administratorzy danych:

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
z siedzibą w Karniowicach
ul. Osiedlowa 9, 32-082 Karniowice

Zaufani partnerzy:

Cele przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną
  3. dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  4. wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  5. pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych:
Administrator Danych Osobowych MODR, zaufani partnerzy

Prawa osoby, której dane dotyczą:
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą

Zmiana polityki prywatności

Uwaga:

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Close GDPR info
Menu główne

Formy promocji produktu lokalnego przez gospodarstwa agroturystyczne

Świat zmienia się, nie zmienia się za to charakter polskich tradycyjnych produktów spożywczych. Polscy konsumenci coraz częściej stawiają na żywność naturalną, produkowaną ręcznie. Konsumenci doceniają specyficzny, lokalny aromat i smak artykułów tradycyjnych. Lokalny producent, chwaląc się na opakowaniu znakiem jakości, musi przykładać szczególną uwagę do jakości, rezygnując tym samym z produkcji dużych ilości wyrobu gotowego.

Promocja lokalnych produktów a gospodarstwo agroturystyczne

Połączenie agroturystyki oraz serwowanie gościom lokalnych produktów jest pierwszą nasuwającą się na myśl metodą promocji wyrobów tradycyjnych. Wciąż rozwija się moda na podróże kulinarne, a zwłaszcza teraz, w dobie światowej izolacji, agroturystyka zyska przewagę nad dużymi komercyjnymi hotelami. Wychodząc naprzeciw kształtującym się w społeczeństwie trendom, gospodarze powinni serwować gościom na stoły skarby regionu, by ci mogli w pełni zasmakować charakteru miejsca i poznać lokalne produkty.

Aż 80% konsumentów województwa małopolskiego zna i uczestniczy w takich wydarzeniach jak festiwale żywności, festyny, konkursy czy pokazy produktów lokalnych, tradycyjnych i regionalnych. Niestety, aktualnie, w sytuacji zagrożenia epidemicznego, duże wydarzenia nie mogą być organizowane. Sprzedaż produktów z gospodarstw agroturystycznych otwiera możliwość, by ludzie, którzy nie mieli szansy usłyszeć o takich regionalnych produktach jak krówka regulicka, sucha sechlońska, mogli podczas zbliżającego się sezonu wakacyjnego skosztować ich i się w nich rozsmakować. Także osoby, które już znają te produkty i ich poszukują, mogą do nich wracać, korzystając ze sprzedaży od gospodarstw agroturystycznych. Przy tej okazji lokalni przedsiębiorcy mogą również opowiedzieć o produktach tradycyjnych, podpowiedzieć, gdzie można kupić regionalny produkt po powrocie do domu. Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego prowadzi platformę internetową o nazwie „e-Bazarek” wspomagającą sprzedaż tradycyjnych produktów oraz promuje inicjatywy „Paczka od Rolnika”, „Polska smakuje” i „Platforma żywnościowa”.

Dobrym rozwiązaniem jest reklama swoich produktów poprzez media społecznościowe takie jak Facebook lub Instagram, dzięki którym odbiorcy mogą dowiedzieć się o istnieniu lokalnych produktów oraz o możliwości skorzystania z pobytu w gospodarstwie agroturystycznym czy odwiedzenia zagrody edukacyjnej. Produkty zamówione przez media społecznościowe można dowieźć w miejsce dogodne dla klientów. Rosnący trend sprzedaży produktów rolniczych przy użyciu mediów społecznościowych wydaje się być obecnie kluczowy, aby mali producenci żywności regionalnej przetrwali pandemię COVID-19. Produkty promowane tymi kanałami dotrą do szerokiej grupy konsumenckiej, dlatego każdy lokalny producent powinien zainwestować w promocję swoich produktów w taki sposób, tym bardziej, że jest to proste, szybkie i skuteczne. W razie problemów polecamy poszukać pomocy u profesjonalistów zajmujących się marketingiem. W ramach prowadzenia zagród edukacyjnych można przekazać wiedzę na temat produkcji żywności.

Należy promować wśród konsumentów lokalne specjały oraz oferty gospodarstw agroturystycznych. W końcu być w Krakowie i nie zjeść obwarzanka krakowskiego oznacza nie zwiedzić Krakowa wcale. Zasada ta dotyczy każdego obszaru geograficznego, należy tylko zadbać o właściwą edukację na temat regionu oraz dostosować wiedzę do grupy wiekowej gości. Dla dzieci można zorganizować warsztaty, gry i zabawy wpisujące się w działalność zagród edukacyjnych, dla dorosłych sprawdzą się degustacje. Gospodarstwa agroturystyczne w dobie pandemii są kołem ratunkowym promocji lokalnej żywności, ponieważ niewielka ilość osób w reżimie sanitarnym będzie mogła w czasie wypoczynku lub na zaproszenie gospodarzy poznać produkty wyrabiane tradycyjnymi metodami.

Jak widać na powyższych przykładach, weryfikacja żywności przed zakupem nie zawsze jest prosta i oczywista. W wielu przypadkach trzeba wiedzieć, jaka cecha stanowi o oryginalności produktu. Warto zaznaczyć, że wyrobów tradycyjnych zarejestrowanych do roku 2020 na ministerialnej liście produktów tradycyjnych jest aż 2004, w tym 223 w samym województwie małopolskim. Natomiast produktów regionalnych oznaczonych znakami europejskiego systemu ochrony produktów regionalnych i tradycyjnych zarejestrowanych przez Polskę jest 44, w tym 14 w Małopolsce.

Pobyt w gospodarstwie agroturystycznym to wymarzone miejsce, żeby poznać i zrozumieć cechy odróżniające żywność z certyfikatem od żywności wyrabianej niezgodnie z tradycyjną recepturą. Obecny rynek konsumencki, za sprawą programów telewizyjnych oraz rosnącej mody na zdrowe odżywianie, staje się coraz bardziej wymagający. Według badań konsumenci zwracają szczególną uwagę na takie aspekty żywności tradycyjnej jak:

  • względy prozdrowotne / naturalny skład,
  • mozliwość zakupu żywności prosto od producenta (zakup u producenta daje gwarancję jakości i autentyczności).

W nawiązaniu do serwowania produktu regionalnego w gospodarstwach agroturystycznych można omówić sposób komunikowania się z konsumentem za pomocą opakowania. Powinno być ono estetyczne i nowoczesne oraz nieść ze sobą konkretny przekaz. Współczesne opakowania powinny zawierać określone przez prawo informacje, takie jak data przydatności, numer partii, skład, a dodatkowo wykorzystywać nowoczesne metody promocji z uwzględnieniem elementów lokalnych. Tego wymaga współczesny rynek konsumencki.  Niestety bardzo często zdarza się, że opakowania spełniają wymogi prawne co do obligatoryjnych informacji, ale nie zaspokajają wymagań estetycznych konsumenta, co utrudnia sprzedaż. W takim wypadku rozpoznawalność rynkową może produktowi zapewnić znak jakości, wśród których wyróżnia się m.in.:

ChNP – Chroniona Nazwa Pochodzenia,

ChOG – Chroniony Obszar Geograficzny,

GTS – Gwarantowana Tradycyjna Specjalność,

a także Produkt polski, Poznaj Dobrą Żywność, Gwarancja Jakości, Jakość Tradycja, Quality standard, Produkt ekologiczny.

Reasumując, promocja lokalnych produktów poprzez sprzedaż bezpośrednią w gospodarstwach agroturystycznych z uwzględnieniem różnych form promocji wspomaga dotarcie do nowych odbiorców. Oferta produktów certyfikowanej żywności wspomaga rozpoznawalność oraz buduje zaufanie do oferowanego produktu. W obecnej sytuacji zaufanie oraz poszerzanie rynków zbytu poprzez budowanie lokalnych sieci jest najlepszą metodą do osiągnięcia zysku i szybszego rozwoju gospodarstwa.

Karolina Kalinowska, dn. 16.04.2021 r.