Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach oraz zaufanych partnerów.

Administratorzy danych:

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
z siedzibą w Karniowicach
ul. Osiedlowa 9, 32-082 Karniowice

Zaufani partnerzy:

Cele przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną
  3. dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  4. wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  5. pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych:
Administrator Danych Osobowych MODR, zaufani partnerzy

Prawa osoby, której dane dotyczą:
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą

Zmiana polityki prywatności

Uwaga:

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Close GDPR info
Menu główne

Inwestycje w gospodarstwach agroturystycznych

Dostępność funduszy na bazie wsparcia unijnego i krajowego oraz coraz szersza oferta sektora bankowego stwarza duże możliwości rozwoju obszarów wiejskich. Możliwość pozyskiwania kapitału w połączeniu z rosnącym zainteresowaniem dla różnych możliwości spędzania wolnego czasu i korzystania z zasobów przyrodniczych i kulturowych wsi polskiej, stwarza szansę rozwoju usług agroturystycznych. W niektórych regionach agroturystyka stanowi znaczące źródło przychodu gospodarstw rolnych. Wraz ze wzrostem bazy noclegowej pojawia się potrzeba zapewnienia dodatkowych atrakcji w obrębie gospodarstw. Obecnie istnieje wiele przykładów wzbogacania oferty turystycznej poprzez różne udogodnienia, poprawę jakości usług, udostępnianie nietypowych atrakcji, zajęć mających podłoże kulturowe, historyczne lub związanych z produkcją rolną i wytwarzaniem żywności. Położenie gospodarstwa na terenie atrakcyjnym turystycznie nie zawsze gwarantuje powodzenie działalności, istotna jest dostępność zasobów, możliwość transportu w tym tradycyjnego np. konnego, organizacja wycieczek, wytyczanie tras turystycznych obejmujących lokalne atrakcje. Wprowadzanie zmian i udogodnień w ramach oferty kierowanej do potencjalnych gości wymaga nakładów finansowych. Inwestycje w gospodarstwach agroturystycznych obejmujące zadania budowlane wiążą się ze znacznym nakładem środków i wieloletnim zwrotem inwestowanego kapitału. Prostsze w realizacji i w mniejszym stopniu obciążające budżet są projekty wprowadzające dodatkowe atrakcje na bazie istniejących w gospodarstwie zasobów ( uprawa ziół, wypiek chleba, przetwory tradycyjne itp. ). Przed rozpoczęciem inwestycji niezależnie od jej wielkości właściciel gospodarstwa prowadzący działalność agroturystyczną powinien sporządzić plan realizacji przedsięwzięcia. W której to symulacji należało by uwzględnić koszty zadania i spodziewane przychody po jego zrealizowaniu. Planowanie takie ma na celu pokazanie potencjalnych wyników finansowych, które chcemy w przyszłości osiągnąć oraz uwidocznienie zdolności, zasobności dla realizacji i zakończenia inwestycji, przy wykorzystaniu kapitału własnego lub obcego. Oprócz kosztów i przychodów istotnymi elementami planowania są: opis wprowadzanej czy rozwijanej usługi, cena usługi, czy inwestycja spowoduje wzrost obecnie świadczonych usług, czy wprowadzenie odrębnej dodatkowo płatnej. Inne ważne elementy wymagające rozeznania to podaż podobnych usług, charakterystyka konkurencji i wielkość popytu na rynku w ramach którego gospodarstwo udostępnia usługi. Jak w większości przedsięwzięć bardzo ważną rolę odgrywa plan marketingowy czyli wyznaczenie sposobu docierania do potencjalnych usługobiorców i reklamowania oferty, możliwość stosowania promocji, zniżek. Filarem całego planu jest zawsze część finansowa, szczególnie pozycje kosztowe wymagają precyzyjnego rozeznania i przewidywania, ponieważ pominięcie jednej lub wielu z nich może znacząco wpływać na ostateczny wynik finansowy. Szczegółowe rozpoznanie wymaganych do poniesienia kosztów związanych z realizacją inwestycji musi obejmować koszty nietypowe ( zezwolenia, certyfikaty, koncesje, odsetki karne itp. ). Analiza projektu inwestycyjnego jako całości daje właściwy obraz szans i zagrożeń wiążących się z planowanym przedsięwzięciem. Agroturystyka określana jest jako dynamicznie rozwijająca się część rynku turystycznego, co pozwala na dobre rokowania dla przemyślanych  inwestycji w tym obszarze.

Andrzej Pisarz