Inwestycje w gospodarstwach agroturystycznych
Dostępność funduszy na bazie wsparcia unijnego i krajowego oraz coraz szersza oferta sektora bankowego stwarza duże możliwości rozwoju obszarów wiejskich. Możliwość pozyskiwania kapitału w połączeniu z rosnącym zainteresowaniem dla różnych możliwości spędzania wolnego czasu i korzystania z zasobów przyrodniczych i kulturowych wsi polskiej, stwarza szansę rozwoju usług agroturystycznych. W niektórych regionach agroturystyka stanowi znaczące źródło przychodu gospodarstw rolnych. Wraz ze wzrostem bazy noclegowej pojawia się potrzeba zapewnienia dodatkowych atrakcji w obrębie gospodarstw. Obecnie istnieje wiele przykładów wzbogacania oferty turystycznej poprzez różne udogodnienia, poprawę jakości usług, udostępnianie nietypowych atrakcji, zajęć mających podłoże kulturowe, historyczne lub związanych z produkcją rolną i wytwarzaniem żywności. Położenie gospodarstwa na terenie atrakcyjnym turystycznie nie zawsze gwarantuje powodzenie działalności, istotna jest dostępność zasobów, możliwość transportu w tym tradycyjnego np. konnego, organizacja wycieczek, wytyczanie tras turystycznych obejmujących lokalne atrakcje. Wprowadzanie zmian i udogodnień w ramach oferty kierowanej do potencjalnych gości wymaga nakładów finansowych. Inwestycje w gospodarstwach agroturystycznych obejmujące zadania budowlane wiążą się ze znacznym nakładem środków i wieloletnim zwrotem inwestowanego kapitału. Prostsze w realizacji i w mniejszym stopniu obciążające budżet są projekty wprowadzające dodatkowe atrakcje na bazie istniejących w gospodarstwie zasobów ( uprawa ziół, wypiek chleba, przetwory tradycyjne itp. ). Przed rozpoczęciem inwestycji niezależnie od jej wielkości właściciel gospodarstwa prowadzący działalność agroturystyczną powinien sporządzić plan realizacji przedsięwzięcia. W której to symulacji należało by uwzględnić koszty zadania i spodziewane przychody po jego zrealizowaniu. Planowanie takie ma na celu pokazanie potencjalnych wyników finansowych, które chcemy w przyszłości osiągnąć oraz uwidocznienie zdolności, zasobności dla realizacji i zakończenia inwestycji, przy wykorzystaniu kapitału własnego lub obcego. Oprócz kosztów i przychodów istotnymi elementami planowania są: opis wprowadzanej czy rozwijanej usługi, cena usługi, czy inwestycja spowoduje wzrost obecnie świadczonych usług, czy wprowadzenie odrębnej dodatkowo płatnej. Inne ważne elementy wymagające rozeznania to podaż podobnych usług, charakterystyka konkurencji i wielkość popytu na rynku w ramach którego gospodarstwo udostępnia usługi. Jak w większości przedsięwzięć bardzo ważną rolę odgrywa plan marketingowy czyli wyznaczenie sposobu docierania do potencjalnych usługobiorców i reklamowania oferty, możliwość stosowania promocji, zniżek. Filarem całego planu jest zawsze część finansowa, szczególnie pozycje kosztowe wymagają precyzyjnego rozeznania i przewidywania, ponieważ pominięcie jednej lub wielu z nich może znacząco wpływać na ostateczny wynik finansowy. Szczegółowe rozpoznanie wymaganych do poniesienia kosztów związanych z realizacją inwestycji musi obejmować koszty nietypowe ( zezwolenia, certyfikaty, koncesje, odsetki karne itp. ). Analiza projektu inwestycyjnego jako całości daje właściwy obraz szans i zagrożeń wiążących się z planowanym przedsięwzięciem. Agroturystyka określana jest jako dynamicznie rozwijająca się część rynku turystycznego, co pozwala na dobre rokowania dla przemyślanych inwestycji w tym obszarze.
Andrzej Pisarz