Globalna promocja produktu regionalnego
W dniu piątego grudnia 2008 w odbyło się w Krakowie seminarium zatytułowane „Małe Przedsiębiorstwo na Globalnym Rynku (Marketing i Promocja oraz Zarządzanie Jakością w Firmach Produkujących i Sprzedających Produkty Lokalne, Tradycyjne i Regionalne)”.
Spotkanie to stanowiło zwieńczenie dotychczasowej współpracy między MARR a Belgią - prowincją Wschodniej Flandrii na rzecz projektu realizowanego w ramach Programu Współpracy Pomiędzy Flandrią i Nowymi Członkami Unii Europejskiej z Europy Centralnej i Wschodniej. Projekt był finansowany przez stronę belgijską.
Celem seminarium była wymiana informacji i podzielenie się wspólnymi doświadczeniami w zakresie promocji i rozwoju rynku produktów regionalnych i lokalnych.
Na seminarium złożyło się kilka bardzo interesujących wykładów autorstwa przedstawicieli z Belgii (m.in. z Uniwersytetu w Gandawie) oraz instytucji i firm wspierających lokalną przedsiębiorczość.
Szczególne zainteresowanie uczestników wzbudziła prezentacja Daniela de Steur - Dyrektora EROV działalności funkcjonującego w Gandawie Centrum Promocji Produktów Regionalnych. Ta inicjatywa jest najlepszym przykładem efektywnego wsparcia lokalnej przedsiębiorczości przez władze regionu. Bez wątpienia przedstawiciele małopolskich organizacji w swoim działaniu powinni się wzorować na tejże koncepcji.
Niemniej region Małopolski także może się pochwalić osiągnięciami na płaszczyźnie lokalnego biznesu i tworzenia marki na tradycyjnej jakości. Dobrym przykładem sukcesu jest Opactwo Benedyktynów w Tyńcu koło Krakowa. Ojciec Zygmunt Galoch OSB - Dyrektor „Benedicite” Jednostki Gospodarczej Opactwa z pasją opowiadał o Sklepach Benedyktynów – oferowanych produktach i metodach ich popularyzowania w środowiskach lokalnych. Podobnie szczególnie cenną jakością w lokalnej przedsiębiorczości są działania podejmowane przez władze i organizacje Lanckorony, charakterystycznie zwanej „Miastem Aniołów”. Pani Renata Bukowska - Prezes stowarzyszeń „Na Bursztynowym Szlaku” i „Gościniec Czterech Żywiołów” opowiadała o swojej miejscowości i tym, jak się w niej łączy kulturę lokalną z myśleniem globalnym.
Pewnym zaskoczeniem dla uczestników konferencji i jednocześnie dużą wskazówką był wykład prof. Jacka Viaene na temat marketingu w małej firmie z ukierunkowaniem na globalną promocję produktów lokalnych, tradycyjnych i regionalnych na konkurencyjnym rynku.
Ponadto podczas spotkania zostały omówione takie zagadnienia jak: zarządzanie jakością w małej firmie, a także działania MARR, Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Karniowicach, Izby Przemysłowo Handlowej w Krakowie oraz Małopolskiej Organizacji Turystycznej.
Przedstawione podczas seminarium prelekcje autorstwa przedstawicieli poszczególnych organizacji niewątpliwie pokazały, że szereg problemów związanych z małą przedsiębiorczością zarówno dla Belgii jak i Polski, a przed obydwoma krajami stoją nowe wyznania w zakresie popularyzacji produktów regionalnych europejskich narodów.
Projekt będzie kontynuowany w roku 2009. Wówczas partnerem z polskiej strony będzie Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego.
Adam Ślusarczyk, Katarzyna Gwiżdż