Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach oraz zaufanych partnerów.

Administratorzy danych:

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
z siedzibą w Karniowicach
ul. Osiedlowa 9, 32-082 Karniowice

Zaufani partnerzy:

Cele przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną
  3. dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  4. wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  5. pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych:
Administrator Danych Osobowych MODR, zaufani partnerzy

Prawa osoby, której dane dotyczą:
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą

Zmiana polityki prywatności

Uwaga:

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Close GDPR info
Menu główne
09 marca 2009

Jak i gdzie sprzedać produkty ekologiczne?

Jak i gdzie sprzedać produkty ekologiczne? Jakie produkty wolno a jakich nie wolno zbywać w sprzedaży bezpośredniej, lokalnej i marginalnej? O czym pamiętać aby dobrze sprzedać produkty? O tym wszystkim rolnicy ekologiczni  mogli się dowiedzieć  na szkoleniu  w  MODR  w Karniowicach dnia 05.03.09 r. 

W Małopolskim Ośrodku Doradztwa Rolniczego w Karniowicach  dnia  05.03.09 r. odbyło się seminarium dotyczące sprzedaży bezpośredniej i marketingu produktów ekologicznych. W szkoleniu uczestniczyło około osiemdziesięciu rolników  i doradców rolnosrodowiskowych z całego województwa małopolskiego. Wykładowcami byli  dyrektor Centrum Doradztwa Rolniczego  w Brwinowie Pani dr Anna Litwinow oraz pracownik Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego  Pan Jacek Walczak.   W ciągu kilku ostatnich lat liczba gospodarstw ekologicznych w Małopolsce przekroczyła 2000 i nadal wzrasta .To pociąga za sobą  wzrost zainteresowania bezpośrednią  sprzedażą produktów  ekologicznych. 

Po wejściu naszego kraju do UE przepisy dotyczące produkcji , przetwórstwa i sprzedaży żywności są bardziej rygorystyczne. Dotyczy to  warunków  sanitarnych i wymogów wzajemnej zgodności. Rolnicy  gubią się w gąszczu przepisów które ponadto niemal corocznie   ulegają zmianom. Muszą jednak przepisy poznać  aby  spokojnie sprzedawać swoje produkty nie wchodząc w konflikt  z prawem.

Jeśli chodzi o sprzedaż   bezpośrednią produktów roślinnych nieprzetworzonych z tym niema większego problemu . Można  sprzedawać dodatkowo jeszcze produkty roślinne suszone i kiszone  od ziemniaków i pietruszki po kiszone ogórki i suszone śliwki. 

Najwięcej  obaw  budzi  ubój, przetwórstwo i sprzedaż produktów zwierzęcych. Wymagania  jakie muszą spełniać rolnicy  ; wymagania sanitarne, wymagania  dotyczące dobrostanu zwierząt, czy przetwórstwa produktów zwierzęcych są  skomplikowane. Te  dotyczące higieny pomieszczeń  a więc sprzętu , wody, wentylacji , temperatury są kapitałochłonne i  trudne do spełnienia.  Stawiają pod znakiem zapytania  dotychczasowe przetwórstwo na niewielką skalę w rolnictwie. Obostrzenia dotyczące  warunków uboju  zwierząt  i przerobu mogą być  zaporowe.   Aby obejść nieco te rygory najlepszym rozwiązaniem  dla rolników  ekologicznych byłaby  sprzedaż bezpośrednia produktów w gospodarstwach własnych. Tutaj niektóre przepisy są łagodniejsze.

Tematyka  powyższa dotycząca zarówno sprzedaż bezpośredniej jak i marketingu dla małych gospodarstw cieszy się wśród rolników dużym zainteresowaniem. Świadczy o tym  frekwencja , długa dyskusja i duża ilość pytań do wykładowców. Rolnicy proponowali powstanie większej ilości małych ubojni  w każdym powiecie .Przepisy w tym temacie  są obszerne, trudne i mało  przez rolników poznane. Dlatego też będziemy  do tej tematyki  w przyszłości powracać.

                                                                                                                                 Jan Pajdzik