Marka Terytorialna - jak ją kreować, wzmacniać i promować z korzyścią dla gospodarki turystycznej?
Od 30 listopada do 1 grudnia 2019 roku w Centrum Kongresowym Targów Kielce S.A miały miejsce XI Międzynarodowe Targi Turystyki Wiejskiej i Aktywnej AGROTRAVEL & Active Life. Tegoroczną edycję targów poprzedziła międzynarodowa konferencja pt. „Marka Terytorialna - jak ją kreować, wzmacniać i promować z korzyścią dla gospodarki turystycznej?”. Tematem przewodnim konferencji było dziedzictwo kulturowe ziemi świętokrzyskiej, w tym krzemień pasiasty, którego kopalnie wpisane zostały na Listę Światowego Dziedzictwa UNESCO w 2019 roku.
Konferencja zorganizowana została przez Regionalną Organizację Turystyczną Województwa Świętokrzyskiego. Wzięli w niej udział międzynarodowi eksperci z branży turystyki, naukowe autorytety, przedsiębiorcy oraz przedstawiciele z różnych instytucji zajmujących się turystyką, w tym agroturystyką i turystyką wiejską. W uroczystym otwarciu konferencji uczestniczył marszałek województwa świętokrzyskiego Andrzej Bętkowski.
W czasie trwania konferencji zaprezentowano przykłady rozwijania oraz kształtowania pozytywnego wizerunku krajowych i zagranicznych destynacji turystycznych. Prelegenci w czasie swoich wystąpień zwracali uwagę na konieczność implementacji dobrych praktyk w zakresie tworzenia i rozwoju nie tylko polskich, ale także zagranicznych marek turystycznych (przykład Styrii-Austrii oraz Ukrainy), w tym wykorzystaniu doświadczenia potrzebnego do budowy marki.
Tematyka wygłoszonych referatów dotyczyła m.in. zagadnień współpracy regionalnej, promocji marki oraz jej znaczenia dla rozwoju gospodarki turystycznej. Uczestnicy konferencji mogli również wysłuchać wykładu na temat klucza doświadczeń jako skuteczne narzędzie zarządzania ofertą turystyczną miejsca, zewnętrznych powiązań regionu jako podstawy do promocji marki terytorialnej, wykorzystania potencjału środowiska i świadczeń kulturowych ekosystemów do kreowania marki terytorialnej.
Podczas wystąpień prelegenci poruszyli również kwestie procesu identyfikacji wizualnej destynacji turystyki zdrowotnej, najmu krótkoterminowego w ocenie interesariuszy lokalnych oraz ich roli w zarządzaniu marką. Uczestnicy mogli zapoznać się z wizerunkiem Polski jako destynacji turystycznej w perspektywie rosyjskiej. Zaprezentowano także studium przypadku kreowania terytorialnej marki turystycznej regionu na przykładzie województwa świętokrzyskiego oraz krzemień pasiasty jako skarb ziemi świętokrzyskiej i jego potencjał dla rozwoju turystyki w tym regionie. Warto o nim wspomnieć, bo krzemień pasiasty to najbardziej polski kamień, jak podają źródła nazywany też polskim diamentem, ponieważ jego występowanie jest rzadsze niż diamentu. Występuje tylko w rejonie Gór Świętokrzyskich. Krzemień pasiasty stanowi skałę osadową, w jej skład wchodzą chalcedon, kwarc, węglan wapnia oraz opal, dlatego posiada unikalne właściwości nie tylko wizualne, ale również użytkowe. Mówi się o nim: „kamień optymizmu” i przypisuje mu się właściwości przywracania równowagi i harmonii, a dawniej wierzono, że ma właściwości lecznicze. Obecnie stosuje się go głównie m.in. w wyrobach jubilerskich i dekoracyjnych oraz coraz częściej w zabiegach typu wellness.
Ponadto uczestnicy konferencje byli świadkami pokazu niezwykłych umiejętności, jakie zaprezentował Krystiana Herba - polski sportowiec specjalizujący się w trialu rowerowym. Jest on aż 6-krotnym rekordzistą Guinnessa skakaniu rowerem po schodach najwyższych budynków.
Ewalina Czarnik