Zgadzam się na przechowywanie na urządzeniu, z którego korzystam tzw. plików cookies oraz na przetwarzanie moich danych osobowych pozostawianych w czasie korzystania przeze mnie ze stron internetowych lub serwisów oraz innych parametrów zapisywanych w plikach cookies w celach marketingowych, w tym na profilowanie i w celach analitycznych przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Karniowicach oraz zaufanych partnerów.

Administratorzy danych:

Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego
z siedzibą w Karniowicach
ul. Osiedlowa 9, 32-082 Karniowice

Zaufani partnerzy:

Cele przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie i cele analityczne
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną
  3. dopasowanie treści stron internetowych do preferencji i zainteresowań
  4. wykrywanie botów i nadużyć w usługach
  5. pomiary statystyczne i udoskonalenie usług (cele analityczne)

Podstawy prawne przetwarzania danych:

  1. marketing, w tym profilowanie oraz cele analityczne – zgoda
  2. świadczenie usług drogą elektroniczną - niezbędność danych do świadczenia usługi
  3. pozostałe cele - uzasadniony interes administratora danych

Odbiorcy danych:
Administrator Danych Osobowych MODR, zaufani partnerzy

Prawa osoby, której dane dotyczą:
Prawo żądania sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania danych; prawo wycofania zgody na przetwarzanie danych osobowych. Inne prawa osoby, której dane dotyczą

Zmiana polityki prywatności

Uwaga:

Od 25 maja 2018 roku obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r (RODO). Potrzebujemy Twojej zgody na przetwarzanie Twoich danych osobowych przechowywanych w plikach cookies. Poniżej znajdziesz pełny zakres informacji na ten temat.

Close GDPR info
Menu główne
04 września 2020

Relacja z konferencji pn. „Tworzenie sieci współpracy w ramach produktu lokalnego”

3 września br. w siedzibie Małopolskiego Ośrodka Doradztwa Rolniczego w Karniowicach miała miejsce konferencja nt. „Tworzenie sieci współpracy w ramach produktu lokalnego”. Partnerami przedsięwzięcia byli: Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa OT Kraków oraz Małopolski Oddział Regionalny ARiMR.

Konferencja miała charakter stacjonarny, w formie której uczestniczyli: dr Krzysztof Duda Dyrektor Instytutu Zootechniki w Balicach, Ryszard Mróz Dyrektor IJHARS, Mirosław Boruta-Krakowski z-ca Dyrektora KOWR OT, Izabela Stefańczyk z-ca Dyrektora Małopolskiego Oddziału Regionalnego ARiMR, Piotr Serafin Prezes Małopolskiej Hodowli Roślin, Krystyna Janecka w-ce Prezes Małopolskiej Izby Rolniczej oraz w formie wideokonferencji: Jacek Gołda Dyrektor Wydziału Programów Infrastrukturalnych i Rolnictwa - MUW, dr Justyna Kosecka Dyrektor Oddziału Regionalnego KRUS w Krakowie, Agnieszka Szewczyk-Kuta Małopolski Wojewódzki Lekarz Weterynarii, Andrzeja Kawalec Kierownika Oddziału Rolnictwa - MUW, Krzysztof Jabłoński Kierownik Zespołu Rolnictwa w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich UMWM w zastępstwie Anny Glixelli Dyrektora Departamentu Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich UMWM, Elżbieta Dziasek Kierownik Działu ROW w CDR Oddział Kraków, Piotr Pokrzywa Kierownik Oddziału Nadzoru Higieny Żywności, Żywienia i Procesów Nauczania Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Krakowie oraz rolnicy, przedstawiciele instytucji okołorolniczych i doradcy.

Celem przedsięwzięcia było spotkanie producentów oraz przedstawicieli instytucji okołorolniczych zainteresowanych różnymi formami promocji produktu lokalnego jako ważnego czynnika rozwoju regionalnego w dobie pandemii.

Otwierając konferencję p.o. Dyrektor MODR Dominik Pasek podkreślił, jak ważnym priorytetem Wspólnej Polityki Rolnej jest rozwój sieci współpracy poprzez udział producentów w różnych formach sieciowania produktów: ”Zakładamy, że poprzez wdrażanie innowacyjnych rozwiązań w rolnictwie i produkcji żywności zwiększy się udział rolników w tworzeniu łańcucha dostaw oraz wyeliminowane zostaną pojawiające się bariery, takie jak np. znaczne ograniczenie rynków zbytu czy rosnąca konkurencja, z którymi często mali producenci rolni nie mogą sobie poradzić. Sposobem wspierania żywności wysokiej jakości jest identyfikacja, współpraca i promocja poprzez markę. Rozwój sieci współpracy na poziomie rynku lokalnego jest jednym z alternatywnych rozwiązań w zakresie wzrostu wartości dodanej małych gospodarstw, daje możliwość zarówno dla produktu lokalnego, jak i rozwoju regionu. Obecna sytuacja wynikająca z pandemii COVID-19 spowodowała ograniczenie sprzedaży i dystrybucji produktów lokalnych w ramach krótkich łańcuchów dostaw. Jednym z głównych narzędzi sprzedaży wybieranej w obecnym czasie przez konsumentów jest sprzedaż internetowa. Jedną z nich jest ogólnopolski portal internetowy pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach  projektu realizowanego przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego Małopolski e-bazarek. czy portal Polska smakuje", którego administratorem jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa...”

W wykładzie wprowadzającym Izabela Byszewska Prezes Polskiej Izby Produktu Regionalnego i Lokalnego omówiła znaczenie produktu lokalnego w kontekście regionalnym. Tradycje kulinarne przekazywane z pokolenia na pokolenie są istotnym czynnikiem rozwoju regionalnego. Konsumenci coraz częściej szukają żywności wysokiej jakości, która jednocześnie wyróżnia się niepowtarzalnym smakiem i aromatem. Kryteria te spełniają produkty wytwarzane tradycyjnymi metodami w wielu regionach Małopolski, gdzie zachowały się stare odmiany roślin i rasy zwierząt, a żywność wytwarzana jest tradycyjnymi metodami. Dziś, w dobie chemizacji całego procesu wytwarzania i przetwarzania żywności, produkty tradycyjne stanowią dla konsumentów alternatywę w stosunku do produktu wytwarzanego metodami przemysłowymi. Produkty tradycyjne i regionalne uzyskują wysokie ceny i przynoszą producentom wyższe dochody. Ich wytwarzanie i sprzedaż aktywizują gospodarczo region, podnoszą jego atrakcyjność, wzmacniają lokalną tożsamość, kształtują wizerunek regionu, stanowią część bogactwa kulturowego małopolskich obszarów wiejskich, przyczyniając się do poprawy jego konkurencyjności oraz promocji tradycyjnych specjałów.    

W kolejnym wykładzie Piotr Szopa kierownik Wydziału Rozwoju Rynków Rolnych OT w Krakowie przedstawił możliwości identyfikacji produktu polskiego poprzez aplikację „Polska smakuje”, którego administratorem jest Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa. Strona internetowa „Polska smakuje" ułatwia konsumentom identyfikację produktów krajowego pochodzenia - zarówno w odniesieniu do miejsca ich wyprodukowania, jak i użytych składników. W obecnej trudnej sytuacji ważne jest, aby wspierać polskich producentów, krajową gospodarkę i rolnictwo. Kupując żywność od producentów zarejestrowanych w systemie „Polska smakuje" możemy mieć pewność, że została wytworzona w Polsce na bazie krajowych surowców.

Jak podkreślił Krzysztof Jabłoński kierownik Zespołu Rolnictwa w Departamencie Rolnictwa i Rozwoju Obszarów Wiejskich UMWM, Sieć Dziedzictwo Kulinarne Małopolska jest istotnym czynnikiem rozwoju regionalnego skupiającym obecnie 43 członków. Sieć Dziedzictwo Kulinarne Małopolska, będąca częścią Europejskiej Sieci Regionalnego Dziedzictwa Kulinarnego, zrzesza producentów, przetwórców oraz dystrybutorów żywności najwyższej jakości w znacznym stopniu opartej na lokalnych i regionalnych zasobach surowców. Ma na celu zachowanie i rozwój regionalnych tradycji kulinarnych charakterystycznych dla regionu oraz ułatwienie konsumentom i turystom dostępu do żywności wysokiej jakości, opartej przede wszystkim na surowcach pochodzenia lokalnego i regionalnego.

Wykład Magdaleny Polańskiej przedstawiciela UG Mszana Dolna pokazał, jak na przykładzie samorządu lokalnego w ramach współpracy i zaangażowania można wykreować lokalną markę „Zagórzańskie Dziedziny”. Produkty i usługi rekomendowane znakiem marki lokalnej Zagórzan wspierają lokalnych przedsiębiorców oraz przyczyniają się do zachowania unikatowych walorów przyrodniczych i kulturowych regionu.

Natomiast Izabela Stefańczyk z-ca Dyrektora  Małopolskiego Oddziału Regionalnego ARiMR przybliżyła możliwości wsparcia finansowego w ramach produktu lokalnego.

Znaczenie wykorzystania surowców ras rodzimych jest nieodzownym elementem jakości produktu tradycyjnego - podkreślił dr inż. Paweł Radomski z Instytutu Zootechniki w Balicach, omawiając prozdrowotne właściwości żywności produkowanej z wykorzystaniem polskich surowców oraz jakości produktu finalnego.

Podsumowaniem konferencji była prezentacja Małopolskiego e-bazarku, ogólnopolskiego portalu internetowego pod patronatem Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi w ramach projektu realizowanego przez Małopolski Ośrodek Doradztwa Rolniczego. Platforma utworzona została z myślą o rolnikach, wytwórcach produktów lokalnych, w tym regionalnych, ekologicznych i kołach gospodyń wiejskich oraz konsumentach. Jest to narzędzie umożliwiające zbyt produktów. Umożliwia  bezpłatne zamieszczanie oferty sprzedaży i kontakt z oferentem bez udziału pośredników, co sprzyja nawiązywaniu bezpośrednich relacji sprzedający – kupujący. Małopolski e-bazarek to narzędzie działające w ramach tworzenia sieci współpracy skupiające producentów zidentyfikowanych w różnych systemach jakości przedstawionych podczas spotkania.

Dyrektor MODR składa serdeczne podziękowanie partnerom przedsięwzięcia za zaangażowanie w inicjatywę, wykładowcom za wyczerpujące przedstawienie tematu oraz przedstawicielom instytucji, rolnikom i mieszkańcom obszarów wiejskich za czynny udział w wydarzeniu.

Anna Tobiasz